Sökning: "Barns rollekar i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden Barns rollekar i förskolan.

  1. 1. Den fria lekens betydelse för barns språkutveckling : En kvalitativ studie om hur den fria leken i förskolan kan vara främjande för barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Alexandra Bönström; Maria Fjellman; [2024]
    Nyckelord :Fri lek; förskola; förskollärare; lekresponsiv undervisning; lärmiljö och språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare beskriver sitt arbete med att främja barns språkutveckling i relation till fri lek i förskolan, samt hur den fria leken kan vara främjande för barns språkutveckling. I studien används en kalitativ forskningsansats där semistrukturerade intervjuer som datainsamlingsmetod har utförts. LÄS MER

  2. 2. Förskollärares arbete med asociala beteenden och exkluderingar i barns lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Julia Salih; Stina Nyberg; [2022]
    Nyckelord :Lek; interaktion; förskola;

    Sammanfattning : Bakgrund: Leken är en stor del av förskolans verksamhet som har två olika sidor, en av dem är lustfylld och rolig och den andra visar att det i barns lek kan förekomma asociala beteenden och exkluderingar. Det finns olika sätt som barn utövar asociala handlingar och exkluderingar på vilket är ett problem då förskolan ska arbeta mot att alla barn ska uppleva leken som lustfylld i lek tillsammans med andra barn. LÄS MER

  3. 3. Samspelets betydelse i förskolan : En studie om barns språkutveckling utifrån de sociala samspelen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Sofie Stävås; Louise Rosenquist; [2022]
    Nyckelord :Socialt samspel; miljö; pedagoger; lekstrategi; emotionellstrategi; kommunikativstrategi; leken; språkutveckling; ackommodation; assimilation; närmaste utvecklingszonen;

    Sammanfattning : Läroplanen för förskolan har under de senaste årtionden sett olika ut, från början ingick en snabb inblick av förskolan i grundskolans läroplan men vid slutet av 1990-talet fick förskolan sin egen läroplan. Enligt tidigare forskning förekommer en social språkmiljö i förskolan och för att främja språkmiljön finns det olika strategier förskollärare kan använda. LÄS MER

  4. 4. [..] ”Nej, jag bestämmer nu, lyssna på mig nu!” [..] : En kvalitativ studie om barns olika positioner och hur de konstituerar makt och motstånd samt hur det i sin tur möjliggör för inflytande i rollek utifrån Klara Dolks tolkning av Michel Foucaults teori.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Tuva-Lisa Olsson; Lova Hammarling; [2022]
    Nyckelord :Role play; Foucault s theory; Power structures; Resistance; Norms; Free play; Influence; Position; Preschool; Rollek; Foucaults teori; Maktstrukturer; Motstånd; Normer; Fri lek; Inflytande; Position; Förskola;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur barn positionerar varandra irollek och hur det skapar makt och motstånd. Syftet är även att bidra med kunskapom hur barns positioner skapar möjligheter och begränsningar i rollek. LÄS MER

  5. 5. ”Miljön är oerhört viktig för språket” : En kvalitativ studie om olika lärarprofessioners syn på inomhusmiljöns betydelse för barns språkutveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Michaela Perdén; [2020]
    Nyckelord :Fysisk inomhusmiljö; språkutveckling; barn; förskola; lärarprofessioner; sociokulturellt perspektiv; kommunikation; redskap; interaktion; kontext.;

    Sammanfattning : Aktuell statistik visar att förskollärarbristen är alarmerande, Lärarförbundet skrev redan år 2017 att endast 42% av de anställda årsarbetarna i förskolan hade förskollärarexamen. Studiens syfte är att få en ökad förståelse för hur olika lärarprofessioner ser på inomhusmiljöns betydelse för barns språkutveckling samt hur de arbetar för att skapa en inomhusmiljö som stimulerar barns språkutveckling. LÄS MER