Sökning: "Barns skrivande utveckla"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden Barns skrivande utveckla.

  1. 1. I en värld av bokstäver : undervisning inom tidig litteracitet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jolanta Zminkowska; [2023]
    Nyckelord :tidig litteracitet; early literacy; skrivutveckling; läsutveckling; undervisning; förskola.;

    Sammanfattning : Inledning Kommunikation är en viktig del av det sociala samspelet. Att kunna hantera skriven text, både som konsument – genom läsning och producent – genom skrivning, ger oss möjlighet att ta till sig ny kunskap och utföra rättigheter som varje enskild människa har i ett demokratiskt samhälle. LÄS MER

  2. 2. Stavningssvårigheter och taligenkänning – verktygets påverkan på barns texter

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Celia Wik; Petter Åström; [2021-08-10]
    Nyckelord :skrivsvårigheter; stavningssvårigheter; assisterande verktyg; taligenkänning; textkvalitet; writing difficulties; spelling difficulties; assistive technology; speech recognition; text quality;

    Sammanfattning : Skrivande är komplext och utmanande för många barn. En orsak till skrivsvårigheter är att stavningssvårigheter begränsar möjligheten att använda och utveckla förmågor som behövs för att uppnå god textkvalitet. LÄS MER

  3. 3. LÄS- OCH SKRIVUTVECKLING I FÖRSKOLAN : En studie i hur ett antal erfarna förskollärare arbetar med att stimulera barns läs- och skrivutveckling i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Mirela Ahmetovic; Lara Issa; [2020]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; läs och skrivutveckling; pedagogisk inomhusmiljö; sociokulturella perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om och diskutera hur förskollärare rent konkret och praktiskt kan arbeta för att stimulera och väcka barns tidiga intresse för läs- och skrivutveckling i förskolan. Undersökningen genomfördes med semistrukturerade intervjuer med åtta förskollärare från tre olika förskolor i två olika kommuner. LÄS MER

  4. 4. Förskollärares beskrivningar av barns berättande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Leah Hjalmarsson; [2019]
    Nyckelord :berättande; didaktisk design; förskola; kommunikation; literacy; multimodalitet; semiotik;

    Sammanfattning : Grundtesen är att barn i förskolan använder resurser, medier och teknologi i sitt meningsskapande och erövrande av språk. Förutom texter möter barn bilder, tecken och andra skriftspråkliga aktiviteter som är komplexa och varierade. Barns läsande och skrivande förenades och har fått en utvidgad betydelse i begreppet literacy. LÄS MER

  5. 5. Litteracitet hos barn i förskolan : Hur språket kan främjas och intresset för läsning och skrivning väckas

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Mikaela Skoglund; [2016]
    Nyckelord :Litteracitet; Språkfrämjande arbetssätt; Läs- och skrivintresse; Förskola;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka hur förskollärare kan arbeta språkfrämjande med barn i åldrarna 1-5 och hur man genom språkfrämjande aktiviteter kan utveckla barnens språk samt öka intresset för barnets eget läsande och skrivande. För att kunna besvara frågeställningarna kopplade till syftet har jag använt mig av den kvalitativa metoden med semistrukturerade intervjuer. LÄS MER