Sökning: "Barns socialisering"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden Barns socialisering.

  1. 1. Ett påbörjat gigantiskt experiment där våra barn får agera mänskliga försökskaniner - En kvalitativ studie om föräldrars uppfattning om sina barns skärmanvändning

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Helen Hammarbäck; [2023]
    Nyckelord :Skärmtid; barn; föräldrar; internet; socialisering; Social Sciences;

    Sammanfattning : Undersökningar tyder på att skärmanvändningen hos barn och unga ökar och att medieanvändning går allt lägre ner i åldrarna. Barn och unga matas dagligen med en uppsjö av sociala medier. Den ökade tiden för skärmanvändning bidrar till allt mindre tid för socialt samspel och att använda kroppen för fysisk aktivitet. LÄS MER

  2. 2. "Vi som inte får vara med" : En kvalitativ innehållsanalys av utanförskap i bilderböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Alice Hammer; Maja Jansson; [2023]
    Nyckelord :utanförskap; bilderbok; förskola; biblioterapi; inkludering;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur utanförskap och inkludering skildras i bilderböcker, representerade i Kulturrådets barnlitteraturlista från 2018, och vilka didaktiska möjligheter innehållet kunde bidra med. En kvalitativ innehållsanalys genomfördes i två delstudier för att undersöka hur böckernas handling och böckernas karaktärer skildras kopplat till utanförskap. LÄS MER

  3. 3. Vägen till barns sociala och kommunikativa relationsutveckling via musikens inflytande : -

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Frida Lindberg; Evelina Johansson; [2023]
    Nyckelord :Förskola; kommunikation; medvetenhet; musik; pedagoger; relationsskapande; social utveckling; uppfattningar;

    Sammanfattning : Denna studie grundar sig kring ett musikintresse som ledde fram till en hypotes om att musik potentiellt kan bidra till barns sociala och kommunikativa relationsutveckling. Hypotesen uppkom i samband med ett spänningsfält kring våra egna uppfattningar av vad musik kan bidra till jämfört med vad vi har upplevt utifrån genomförda verksamhetsförlagda utbildningar. LÄS MER

  4. 4. ”Barnkonventionen finns till för att barn ska få sina rättigheter, men det är genom oss vuxna de blir möjligt” : En kvalitativ studie som synliggör hur barnrättsperspektivet kan komma till uttryck och möjliggöras i förskolans undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Jessica Nilsson; Linda Henriksson; [2022]
    Nyckelord :Barnkonventionen; Barnrättsperspektiv; Biesta; Delaktighet; Demokrati; Inflytande; Kvalificering; Socialisering; Subjektifiering; Undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare beskriver sin undervisning med barns delaktighet och inflytande utifrån ett barnrättsperspektiv. Studien har analyserats genom Biestas demokratiska dimensioner kvalificering, socialisering och subjektifiering för att synliggöra vad undervisning kan bestå av för att utveckla demokratiska färdigheter. LÄS MER

  5. 5. "Precis som i melodifestivalen!" : -En studie om musikskapande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Anna Jönsson; [2021]
    Nyckelord :music teaching; Garageband; musicapp; music didactics; music creation; preeschool; Analog musikundervisning; Digital musikundervisning; Förskola; Garageband; Musikapp; Musikdidaktik; Musikskapande;

    Sammanfattning : Musikundervisning i förskolan tenderar att främst handla om sång av reproducerande karaktär. Dessutom fokuseras oftast ett utommusikaliskt syfte, som exempelvis språkutveckling eller socialisering. LÄS MER