Sökning: "Barns spontana musikskapande"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Barns spontana musikskapande.

  1. 1. Yngre förskolebarns spontana musikskapande : Musicking och konstifikation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Michelle Borén Oskarsson; Oskar Lehtinen; [2019]
    Nyckelord :Artification; aesthetic devices; musicking; Konstifikation; estetiska beteenden; musicking; musikskapande; musik; förskoledidaktik; förskola;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka yngre förskolebarns spontana musikskapande. Metoden för insamling av data som använts är filmning med förskolans lärplatta, som kompletterats med anteckningar. De teoretiska perspektiv vi utgått från är Dissanayakes artification theory (översatt till konstifikationsteori) och Smalls musicking-teori. LÄS MER

  2. 2. Musikskapande barn : En observationsstudie om barns musikaliska skapande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Klara Brandell; [2018]
    Nyckelord :förskola; barn; musik; skapande; kreativitet;

    Sammanfattning : Denna studie har haft till syfte att undersöka hur barn skapar och tar sig an musik i förskolan. Huvudfokus har legat på barnen och deras initiativ men jag har även observerat pedagoger eftersom de är en del av den miljö och kontext som barnen befinner sig i. LÄS MER

  3. 3. Musik i förskolan : En studie om förskolepedagogers uppfattning om musikens betydelse för barns utveckling och lärande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Ida Rubensson; Ellen Lassbo; [2017]
    Nyckelord :Musik; förskola; didaktik; musikens betydelse; förhållningssätt; pedagogens roll; den musiska människan; kvalitativa halvstrukturerade intervjuer;

    Sammanfattning : Studiens syfte har handlat om att bidra med ökad kunskap om några förskolepedagoger och deras uppfattningar om musikens betydelse för barnens utveckling och lärande i förskolan. Syftet har vi hämtat med inspiration från tidigare forskning som menar att musikens plats i förskolan håller på att försvagas. LÄS MER

  4. 4. Förutsättningar för barns spontana musikskapande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Felicia Henriksson; Ida Karlsson; [2016]
    Nyckelord :flow; musicking; spontant musikskapande; förskola;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att undersöka hur mycket utrymme barns spontana musikskapande ges i förskolans verksamhet. Vi undersöker vad och om pedagogerna tycker att det är viktigt med musik i förskolan, vi tar reda på när de använder sig av musik och på vilket sätt. LÄS MER

  5. 5. Barn och musik i magiska möten

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Magdalena Norén; Ninni Mossberg; [2015]
    Nyckelord :Barns spontana musikskapande; Förskola; Musik; Musikaliskt aktörskap;

    Sammanfattning : SammandragVår uppfattning är att barns spontana lekfulla musikutforskande i sin ljudliga form inte alltid får utrymme och gehör hos oss vuxna. För att utveckla mer kunskap om detta vill vi i en institutionell kontext studera och analysera processen från barns utforskande och spontana musikproducerande till en produkt som kan reproduceras genom musikvideoskapande. LÄS MER