Sökning: "Barns språkstimulering på förskolan"
Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade orden Barns språkstimulering på förskolan.
1. Högläsning i förskolan : En intervjustudie om högläsning som pedagogiskt verktyg i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Syftet med det här examensarbetet är att studera hur sex förskollärare anser att de använder högläsning som ett pedagogiskt verktyg för lärande och språkutveckling för barn i förskolan. Att högläsning sker på förskolor är för många en självklarhet. LÄS MER
2. Inomhusmiljöns betydelse för språkstimulering i förskolan : En studie om förskollärares inställning till inomhusmiljöns betydelse för språkutveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Syftet är att bidra med kunskap om hur den pedagogiska inomhusmiljön kan verka som språkstimulerande. Studien kommer även att behandla förskollärares förhållningssätt i förhållande till miljö och barns språkutveckling. Studien utgår ifrån en kvalitativ metod där vi har genomfört intervjuer med sex förskollärare. LÄS MER
3. Förskollärare som språkliga förebilder för barn i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares beskrivna erfarenheter av språkstimulerande arbetssätt
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : I en granskning av förskolors kvalitet och måluppfyllelse från år 2018 lyfter Skolinspektionen skillnader i det språkliga arbetet och att arbetet fungerar bättre i de förskolor där arbetssätten för ändamålet är väl etablerade hos personalen. Utifrån en fenomenologisk ansats undersöks tre yrkesverksamma förskollärares levda erfarenheter av att arbeta språkstimulerande. LÄS MER
4. Barns språkstimulering i utomhusmiljö : Ur ett förskollärarperspektiv
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/DidaktikSammanfattning : Språket ses enligt den sociokulturella teorin som nyckeln till allt lärande. Barn lär sig sitt språk i samspel med andra och i sociala sammanhang. Förskolan blir av stor betydelse för barns språkutveckling då barn spenderar mycket tid på förskolan. LÄS MER
5. Förekomsten och betydelsen av högläsning : När, var och hur sker högläsning i förskolan och i hemmet? Vilka föreställningar om högläsningens betydelse finns i dagens debatt och forskning?
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på hur ofta, hur länge och när pedagoger i förskolan och vårdnadshavare i hemmen ägnar sig åt högläsning, samt vid vilka situationer man läser för barnen. För att få svar på våra frågor har vi gjort en undersökning med hjälp av enkäter. LÄS MER