Sökning: "Barns språkutveckling i ett literacy perspektiv"
Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden Barns språkutveckling i ett literacy perspektiv.
1. Högläsning i förskolan : En kvalitativ studie om hur förskollärare främjar barns språkutveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur förskollärarebeskriver sitt arbete med högläsning för att främja barnsspråkutveckling i förskolan. Valet av ämne har grundats avobservationer vid övningsförskolor när högläsning skett. LÄS MER
2. Lärplattor och barns utveckling av litteracitet : en studie av förskollärares diskussioner på sociala medier
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Syftet med denna studie var att identifiera och diskutera hur förskollärare talar om och förhåller sig till lärplattor som resurser för barns språkutveckling. Datainsamlingen genomfördes på sociala medier och bestod av 74 inlägg från grupper relaterade till digitala verktyg i förskolor. LÄS MER
3. Samspelets betydelse för en språkfrämjande lärmiljö i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur pedagoger i förskolan arbetar för att skapa en lärmiljö som främjar barnens språkutveckling. Studien fokuserar på hur pedagogerna använder lärmiljön och litteraturen för att stötta barn i språklig sårbarhet. LÄS MER
4. Pekplattan - en semiotisk resurs för flerspråkiga barns litteracitet och meningsskapande
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Digitaliseringen och vårt samhälle är under ständig förändring och utveckling. Exempelvis talas det fler språk än ett inom flertalet förskolor i Sverige. LÄS MER
5. Läsvilan : Mer än vila?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka de didaktiska val förskollärare gör i samband med läsvilan. Empirin till studien samlades in genom en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer med fem förskollärare. Analysen av empirin gjordes med hjälp av en fenemenografisk analysmodell i sju steg som synliggör hela analysprocessen. LÄS MER