Sökning: "Barns språkutveckling tras"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden Barns språkutveckling tras.

  1. 1. TRAS : Tidig registrering av språkutveckling i förskolan

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Emmelie Karlsson; [2017]
    Nyckelord :TRAS; observationsmaterial; språkutveckling; kartläggning; bedömning;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie har undersökt TRAS. Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare använder sig av TRAS, hur det kan utveckla förskolans verksamhet och TRAS förtjänster samt hinder. Data har samlats in genom kvalitativa intervjuer med tre stycken förskollärare som arbetar med TRAS i deras verksamhet. LÄS MER

  2. 2. Språkandets förutsättningar & dilemman - En studie om barn och elevers språkutveckling

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Elin Streiffert; Louise Martinsson; Julia Lindgren; [2014]
    Nyckelord :Språkutveckling; specialpedagogik; förskola; försk;

    Sammanfattning : SyfteVår studie avser att undersöka hur pedagoger samt lärare arbetar med barn och elevers språkutveckling iförskolan, förskoleklass och årskurs ett. Vi vill även undersöka, hur pedagoger arbetar de för att aktivt tillgodosebarn/ elever med särskilt stöd i sin språkutveckling?  Hur arbetar pedagogerna och lärarna generellt med språkutveckling i sin verksamhet?  Hur arbetar pedagogerna och lärarna för att tillgodose barns och elevers behov av särskilt stöd i sin språkutveckling?  Finns det någon skillnad i arbetet med språkutveckling i de verksamheter med majoriteten flerspråkiga barn och elever respektive i de som har svenska som första språk?MetodStudien baserar sig på en kvalitativ enkätundersökning av respondentkaraktär där förskole pedagoger,förskolelärare samt lärare från årskurs ett deltagit. LÄS MER

  3. 3. Språksvårigheter eller möjlig utveckling? En kvalitativ studie om hur förskollärare arbetar med barn som har språksvårigheter

    C-uppsats,

    Författare :Angelica Björk; [2011]
    Nyckelord :Förskola; språkutveckling; språksvårigheter; språk;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur förskollärarna upptäcker och arbetar med barn medspråksvårigheter.Huvudfrågor: Vad säger tidigare forskning om språksvårigheter hos barn och möjligheten att förebygga dessa?Vilka metoder har förskollärarna för att upptäcka om ett barn har språksvårigheter? Hur arbetar förskollärarnaför att gynna språkutvecklingen hos barn med språksvårigheter?Metod och material: I denna undersökning har jag använt mig av en kvalitativ metod och intervjuat treförskollärare. LÄS MER

  4. 4. En kartläggning över förskolebarns språkstörningar

    M1-uppsats, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Sofie Elmqvist; Nathalie Tenlén; [2011]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med kartläggningen är att undersöka förekomsten av olika språkstörningar, hur de uppmärksammas, vilka som samarbetar i processen för att hjälpa barn med språkstörningar samt om det används något särskilt kartläggningsmaterial för att upptäcka barn med språkstörningar. Den metod som har använts för att genomföra kartläggningen är webbenkät. LÄS MER

  5. 5. TRAS - Tidig registrering av språkutveckling

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Elin Kittel; Frida Svensson; [2010]
    Nyckelord :TRAS; förskola; språkutveckling; registrering; observation; barn; språkförsening;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att granska observationsmaterialet TRAS (tidig registrering av språkutveckling). Vi har undersökt vad pedagoger och rektorer anser om TRAS, dess innehåll och arbetet med materialet. LÄS MER