Sökning: "Barns syn på livet"
Visar resultat 1 - 5 av 42 uppsatser innehållade orden Barns syn på livet.
1. Barn med autismspektrumtillstånd, föräldrars erfarenheter och upplevelser
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskapSammanfattning : Introduktion: Autismspektrumtillstånd (AST) är en komplex neurologisk funktionsnedsättning som börjar tidigt i livet, under spädbarnsåldern eller i barndomen. De största utmaningarna för individer med AST ligger inom områden för social interaktion och kommunikation med andra människor, samt repetitivt beteendemönster. LÄS MER
2. ”Barnen lär sig faktiskt något på fritidshemmet”
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : 2016 fick fritidshemmet en egen del i läroplanen och fick med det en högre status och legitimitet inom skolväsendet. I läroplanen står det att lärande, utveckling och omsorg ska utgöra en helhet i undervisningen på fritidshemmet. LÄS MER
3. BARNS FRAMTIDSTRO En systematisk litteraturöversikt som synliggör barnsyn samt barns röster om framtidstro, ur ett globalt perspektiv.
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Syfte: Syftet med föreliggande litteraturöversikt är att bidra med nya kunskaper genom att, kritiskt granska vilken barnsyn som framkommer samt synliggöra barns röster, i tidigare forskning om barns framtidstro. Syftet är också att belysa vilka teman som framkommer angående barns tankar om framtiden, i dessa vetenskapliga artiklar. LÄS MER
4. ”Man försöker ge alla barnen nya chanser, varje dag, i varje konflikt” : Förskollärares konflikthantering mellan barn i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälleSammanfattning : Bakgrund: För barn är konflikter en naturlig del av livet på förskolan, men att hantera konflikter är inget som vi föds med. För att barn ska lära sig att hantera konflikter på ett bra sätt behöver de stöttning och vägledning men detta förutsätter att förskolläraren har kunskaper om konflikthantering. LÄS MER
5. "Som vilket kafferep som helst" : Förskollärares syn på barns sociala samspel i fri lek och planerad undervisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)Sammanfattning : Det sociala samspelet är något som följer oss genom hela livet. Det livslånga lärandet tar fart under förskoleåren och det sociala samspelet blir därför en betydelsefull del av förskolans verksamhet. Det socialt samspel ses därför som ett intressant ämne att undersöka. LÄS MER