Sökning: "Barns syn på vad de lär i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 36 uppsatser innehållade orden Barns syn på vad de lär i förskolan.

  1. 1. Social inkludering – en förutsättning för barns utveckling och lärande. : En kvalitativ studie om pedagogers uppfattningar om barns olika förutsättningar till socialt samspel och inkludering i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Sabrina Åström; Emma Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Inkludering; sociokulturellt perspektiv; samspelssvårigheter; sociala relationer; lek.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka pedagogers uppfattningar om social inkludering, samt vilken kunskap pedagoger har om vikten av tidiga insatser när barn uppvisar svårigheter i samspelet med andra. Med detta vill vi bidra med mer kunskap om hur pedagoger kan stötta barn med samspelssvårigheter och vad den sociala samvaron betyder för barns utveckling och lärande i förskolan. LÄS MER

  2. 2. Undervisningens plats i förskolan : En studie om förskollärares resonemang kring undervisningsbegreppet och relationen mellan undervisning och lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sandra Hagelin; Sofia Omidi; [2022]
    Nyckelord :undervisningsbegreppet; undervisning; lek; förskollärare; förskolan;

    Sammanfattning : Syfte Denna studie behandlar förskollärares syn på begreppet undervisning som är ett relativt nytt begrepp i förskolans läroplan samt vad undervisningen har för plats i förskolans verksamhet och hur den förhåller sig till leken. Studiens syfte var att undersöka hur förskollärare resonerar kring begreppet undervisning och hur de ser på förskolans undervisning i relation till barns lek. LÄS MER

  3. 3. “Om jag är aktiv, är barnen aktiva!” : En studie om förskolepersonals förhållningssätt angående fysisk aktivitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Malin Jönsson; Matilda Larsson; [2022]
    Nyckelord :Erfarenhet; Fysisk aktivitet; Förhållningssätt; Hälsa;

    Sammanfattning : Förskolan är den plats där barn ska ges möjlighet att utveckla sitt välbefinnande samt lägga grunden för ett hälsosamt liv. Eftersom stillasittandet bland barn ökat de senaste decennierna har vi valt att fördjupa oss i vilken betydelse förskolan har i utvecklandet av goda fysiska aktivitetsvanor och en hälsofrämjande livsstil. LÄS MER

  4. 4. Bildskapande, genus och jämställdhet i förskolan : En studie om tre förskollärares syn kring genus och jämställdhet i barns bildskapande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Elin Gunnarsson; Sophia Löfstrand; [2021]
    Nyckelord :Art subject; equality; free creation; gender; planning activities; preschool; Bildämnet; fritt skapande; förskola; genus; jämställdhet; planerade aktiviteter.;

    Sammanfattning : Utifrån vårt intresse inom bild så har vi uppmärksammat att det förekommer skillnader i pojkar och flickors bilder, hur dem målar och vad dem målar. Studiens syfte är att belysa hur några förskollärare arbetar kring jämställdhet i sina bildaktiviteter. LÄS MER

  5. 5. Förskollärares syn på högläsning : Passivt lyssnade eller aktivtmedskapande?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Dennis Strågefors; [2018]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; högläsning; språkutveckling; Lpfö 98;

    Sammanfattning : Bakgrund Förskolans läroplan anger att förskolan ska lägga stor vikt vid att stimulera barns språkutveckling, samt ansvara för att de utvecklar ett intresse för skriftspråket och för bilder och texter. Forskning visar dessutom på goda samband mellan regelbunden och medveten högläsning, och på barns utvecklande av sitt ordförråd och sin förmåga att återberätta texter. LÄS MER