Sökning: "Barns tankar om läsning och skrivning"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Barns tankar om läsning och skrivning.

  1. 1. "Jag behöver inte kunna läsa för jag ska bli crossförare när jag blir stor" - En studie om hur barn med läs- och skrivsvårigheter ser på läs- och skrivkunnighet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Malin Kristiansson; Emma Lundsholm; [2013]
    Nyckelord :intresseväckande; läsa; läs- och skrivsvårigheter dyslexi; meningskapande; skola; skriva;

    Sammanfattning : Vi har gjort en studie kring läsning och skrivande som mestadels har inriktats på barns tankar kring skriftspråkets funktions- samt formaspekt. Syftet har varit att undersöka vad barn med läs- och skrivsvårigheter har för tankar kring meningen med att vara läs- och skrivkunnig. LÄS MER

  2. 2. "Att läsa är att skriva" : En studie om vad läsning och skrivning är, ur barns perspektiv

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Erika Sultan; Marie-Christin Nilsson; [2012]
    Nyckelord :Barns perspektiv; läsning och skrivning; literacy; fenomenologi;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att förstå och beskriva hur läsning och skrivning framträder för barn. Vi vill veta vad läsning och skrivning är, sett ur barnets perspektiv. Vår studie tar sin utgångspunkt ur fenomenologisk ansats. Genom att närma oss barns perspektiv, har vi försökt beskriva fenomen så som de framträder för barnet. LÄS MER

  3. 3. Jag kan läsa och skriva! : En intervju- och enkätstudie om att skapa goda läs- och skrivcirklar för barn i årskurs 1 i riskzon att utveckla läs- och skrivsvårigheter.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Marie-Charlotte Axelsson; [2012]
    Nyckelord :Den proximala utvecklingszonen; dyslexi; goda läs- och skrivcirklar; läs- och skrivsvårigheter; läs- och skrivutveckling; Matteuseffekten;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att med hjälp av intervjuer och enkäter med ett kvalitativt inslag synliggöra klasslärares tankar om olika vägar att skapa framgång i läsning och skrivning för de elever som befinner sig i riskzon att utveckla läs- och skrivsvårigheter. Sammanfattning av resultatet visar att klassläraren har god kunskap om barns läs- och skrivutveckling och arbetar på ett strukturerat och varierat sätt med läs- och skrivinlärning i årskurs 1, där det sker en integrering av både ljudmetoden och helordsmetoden. LÄS MER

  4. 4. Barns läs- och skrivutveckling i förskolan : Pedagogers tankar om läs- och skrivutveckling i förskola och förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Chomicha Mazrina; [2012]
    Nyckelord :Läs- och skrivutveckling; läs- och skrivinlärning; barns läsning och skrivning; livsvärldsfenomenologi; förskola; förskoleklass;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur förskollärare tänker om barns läs- och skrivutveckling i förskola och förskoleklass. De frågeställningar som jag sökte svar på var: hur tänker pedagogerna om barns läs- och skrivutveckling i förskolan och förskoleklassen samt hur beskriver de sitt arbete med läs- och skrivutveckling? Jag har utgått från en livsvärldsfenomenologisk ansats och använt mig av kvalitativa, halvstrukturerade intervjuer som metod. LÄS MER

  5. 5. Varför skrev du svennebanan? -För jag kan det! : Barns tankar och uppfattningar av att kunna skriva och läsa

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Karolina Magnevall; Siv Nilsson; [2011]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med vårt examensarbete var att få ökad förståelse för barns uppfattningar och tankar kring att skriva och läsa. Det tillvägagångssätt vi valde var en kvalitativ undersökning i form av barnintervjuer. Sammanlagt har 10 stycken 6-åringar och 10 stycken 8-åringar intervjuats. LÄS MER