Sökning: "Barns tidiga läs- och skrivutveckling"

Visar resultat 6 - 10 av 29 uppsatser innehållade orden Barns tidiga läs- och skrivutveckling.

  1. 6. Rektorers uppfattningar och erfarenheter av speciallärares uppdrag : En studie av nio rektorer med fokus på de insatser speciallärare gör för att främja barns läs- och skrivutveckling

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Petra Bohlin; [2017]
    Nyckelord :specialpedagogik; läs- och skrivsvårigheter dyslexi; en skola för alla; inkludering;

    Sammanfattning : Denna studie är inspirerad av metodansatsen Grundad teori och omfattar kvalitativa intervjuer med nio rektorer som är ansvariga för kommunala skolor inom årskurserna F-6i tre kommuner i landet. Syftet med studien har varit att beskriva och problematisera rektorers uppfattningar och erfarenheter av speciallärares uppdragmed inriktning mot läs-och skrivutveckling. LÄS MER

  2. 7. Boken och Jag : En studie i hur barn använder bilderböcker i förskolan

    M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Moa Liljekvist; Sandra Johansson; [2016]
    Nyckelord :Artefakt; bilderböcker; boklek; fantasi; interaktion; kommunikation. kreativitet; kroppsspråk;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att studera hur äldre barn 3-5 år använder sig av bilderböcker i leken på förskolan samt pedagogernas syn på barns boklek. De frågor som ställts har varit: Hur använder sig barn av bilderböcker i leken? Vad kan boklek främja i barns utveckling? Hur förhåller sig samt beskriver pedagoger sitt förhållningsätt till barns användande av bilderböcker i leken? Problemområdet för studien var att författarna upplevde det som att barn inte får leka med böcker, utanatt böckerna enbart ska användas till läsning. LÄS MER

  3. 8. Förutsättningar för att frö ska gro… : Proaktivt arbete och tidiga insatsers betydelse för språkutveckling

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Malin Olofsson; Annika Mellby; [2016]
    Nyckelord :Proaktivt arbete; sociokulturellt perspektiv; speciallärare specialpedagog; språkstödjande arbete; tidiga insatser; Vygotskij;

    Sammanfattning : Språket har en viktig funktion för barnets helhetsutveckling och är viktigt för samhället i stort. Syftet med studien är att bidra med kunskap om specialpedagogikens roll i det proaktiva arbetet kring språkutveckling i förskolan och skolan. LÄS MER

  4. 9. Förebyggande arbete med läs- och skrivutveckling i förskolan : En studie om förskollärares och pedagogiska utvecklares uppfattningar om arbetet med läs- och skrivutveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sara Hjärner; My Daniels; [2015]
    Nyckelord :läs- och skrivutveckling; läs- och skrivsvårigheter; förebyggande arbete; språklig medvetenhet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka förskollärare och pedagogiska utvecklares uppfattningar om arbetet med barns tidiga läs- och skrivutveckling och uppfattningar om möjligheten att förebygga läs- och skrivsvårigheter i förskolan. Forskning har visat att det är möjligt att redan i förskoleåldern identifiera barn som befinner sig i riskzonen för att utveckla läs- och skrivsvårigheter. LÄS MER

  5. 10. Barns möjligheter till språk-, läs- och skrivutveckling : - utifrån det pedagogiska arbetet i förskola och förskoleklass.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Carina Månsson; Marie Olsson; [2015]
    Nyckelord :Förskola; förskoleklass; pedagogers kunskap; språklig medvetenhet; tidiga insatser; tidig upptäckt.;

    Sammanfattning : Forskning visar att tidiga insatser i form av strukturerade metoder i språklig medvetenhet är en viktig grund för att utveckla barns språk-, läs- och skrivförmåga. Vår erfarenhet är att antalet barn med olika former av språkförseningar ökar. LÄS MER