Sökning: "Barns uppfattningar av rörelseglädje"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Barns uppfattningar av rörelseglädje.

  1. 1. Det ska vara roligt att röra på sig : En kvalitativ studie om förskolebarns uppfattningar av rörelseglädje

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Frida Billengren; Anna-Sara Clason; [2023]
    Nyckelord :förskola; barn; fysisk aktivitet; rörelseglädje; barns uppfattningar; hälsa och välbefinnande;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om förskolebarns uppfattningar och upplevelser av rörelseglädje i förskolan. Studien är kvalitativ och nio förskolebarn som är mellan fyra och sex år gamla har deltagit i semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  2. 2. "Det är lätt att ta till en Ipad, lite som en barnpassning”  : En kvalitativ studie utifrån förskollärares uppfattningar kring barns fysiska aktivitet och digitala verktyg 

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Emma Lundberg; Carolien Steverink; [2020]
    Nyckelord :Förskola; undervisning; fysisk aktivitet; digitala verktyg; ämnesöverskridande arbetssätt.;

    Sammanfattning : I den här studien är syftet att utifrån ett didaktiskt perspektiv synliggöra förskollärares uppfattningar om användningen av digitala verktyg för att främja barns fysiska aktivitet i förskolan. Med avstamp i syftet har tre frågeställningar formulerats. LÄS MER

  3. 3. Rörelseglädje i förskolan? : En studie av förskollärares uppfattningar om deras arbete med fysisk aktivitet och rörelse.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Camilla Friberg; [2018]
    Nyckelord :Physical activity; movement; planned movement activities; preschool; Fysisk aktivitet; rörelse; planerade rörelseaktiviteter; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att öka kunskapen om hur förskollärare arbetar med fysisk aktivitet och rörelse samt synliggöra huruvida det arbetet kräver planerade rörelseaktiviteter eller inte. Problemområdet omfattar olika perspektiv. LÄS MER

  4. 4. Utveckling av barns sociala egenskaper genom lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Aras Mohammadi; [2018]
    Nyckelord :Idrott; lek; barns sociala egenskaper;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Syfte: Syftet med detta arbete är att ta reda på hur viktig leken är för idrottsläraren när det gäller att påverka barnens sociala och emotionella utveckling under idrottslektionerna. Syftet är också ta reda på vad idrottslärare anser att barn kan utveckla för sociala egenskaper genom lek och andra former av fysisk aktivitet, samt hur motoriken kan påverka och bidra till att utveckla barnet socialt och emotionellt. LÄS MER

  5. 5. Motorik, inlärning och rörelseglädje : En kvalitativ intervjustudie på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Anna Widén; [2014]
    Nyckelord :Preschool; motor skills; learning; happiness of physical activities; children; teacher.; Förskola; motorik; inlärning; rörelseglädje; barn; pedagog.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Den här studiens syfte har varit att undersöka vilka uppfattningar pedagogerna har om barns kroppsliga rörelser i verksamheten, både i den fria spontana leken och i de planerade rörelseaktiviteterna. De har även fått dela med sig av sina tankar om barns möjligheter till rörelser i verksamheten och hur de ser att det påverkar barnens motoriska utveckling, inlärning och rörelseglädje. LÄS MER