Sökning: "Barnteater"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade ordet Barnteater.

  1. 1. Barnteater på folkbiblioteket : En kvalitativ studie över barnbibliotekariers syn på barn genom inköp och urval av teaterföreställningar

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Carolina Benjaminsson; Elin Mattsson; [2023]
    Nyckelord :Barnbibliotekarie; Barn; Folkbibliotek; Synen på barn; Förhållningssätt; Barnteater;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to identify children’s librarians' approaches to children and children's theatre when reasoning about the purchase and selection of children’s theatre, and the view of children that can then be expressed. Questions posed are: What approaches to children’s theatre do children’s librarians express? What view of children do the identified approaches express? The theoretical framework consists of three approaches to reading translated into a theatrical context. LÄS MER

  2. 2. Teater för barn - spelar det någon roll? : En kvalitativ studie av två yrkesverksammas syn på att spela professionell teater för skolbarn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Lisa Brolin; Ellinor Hammar; [2023]
    Nyckelord :children s theatre; school children; theatre; theatre for school children; barnteater; skolbarn; teater; teater för skolbarn;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur två yrkesverksamma personer inom regionteater upplever hur det är att arbeta med teater för skolbarn. Den teoretiska utgångspunkten för studien är fenomenologisk då det är två personers erfarenheter och upplevelser som lyfts fram. LÄS MER

  3. 3. Barndomsrevolution på Unga Klara : En föreställningsanalys av För att jag säger det utifrån ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :Linnéa Wäisänen; [2020]
    Nyckelord :Unga Klara; gender; performativity; performance analysis; childhood revolution; theatre for children and young audiences; Unga Klara; genus; performativitet; föreställningsanalys; barnteater; barndomsrevolution;

    Sammanfattning : CHILDHOOD REVOLUTION AT UNGA KLARA - A performance analysis of ’För att jag säger det’ from a gender perspective LINNÉA WÄISÄNEN Abstract The Swedish professional theatre for children and young audiences is in a constant change, development and renewal due to adulthoods shifting view and understanding of the child and childhood through the ages. The shifting discourse of childhood can be seen both in the various theatre performances for children and young audiences throughout the 20th century, but also in the constant shifting discussions and debates about what sort of performances are appropriate for children. LÄS MER

  4. 4. Barndomsrevolution på Unga Klara : En föreställningsanalys av För att jag säger det utifrån ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :Linnéa Wäisänen; [2020]
    Nyckelord :Gender; performativity; theatre for children and young audiences; Unga Klara; Genus; Performativitet; barnteater; Unga Klara;

    Sammanfattning : The Swedish professional theatre for children and young audiences is in a constant change, development and renewal due to adulthoods shifting view and understanding of the child and childhood through the ages. The shifting discourse of childhood can be seen both in the various theatre performances for children and young audiences throughout the 20th century, but also in the constant shifting discussions and debates about what sort of performances are appropriate for children. LÄS MER

  5. 5. ”Giraffen får inte plats i cykelkorgen” : En intervjustudie om hur pedagoger på förskolor arbetar kring professionell teater och drama som en estetisk uttrycksform

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Lisa Johansson; Nina Juréen; [2019]
    Nyckelord :Kultur; barnteater; drama; förskola; pedagog;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om hur pedagoger arbetar kring besök vid en teater samt hur de utövar drama på förskolan. Är det betydelsefullt för barn att få uppleva teater och drama? Detta är en kvalitativ studie där vi har utgått ifrån ett hermeneutiskt perspektiv. LÄS MER