Sökning: "Barnvisor"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade ordet Barnvisor.

  1. 1. Levande musik, efterklang eller eko? : Om äldre barnvisor med utgångspunkt i Alice Tegnérs viskompositioner

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för musikvetenskap

    Författare :Ulla Beckman Sundh; [2022]
    Nyckelord :musik; barnvisor; Alice Tegnér; musik i skolan;

    Sammanfattning : This essay focuses on the survival of older children’s songs, the songs that were composed by the end of the 19th century and still sung today. The purpose has been to explore what circumstances and factors may contribute to the survival and good health of these old songs, and what makes them still well-known today. LÄS MER

  2. 2. Ska vi lyssna på musik? : En intervjustudie om användning av musik i förskolan relaterat till pedagogernas sociala och kulturella bakgrund

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sofia Böckelman; [2020]
    Nyckelord :musikval; förskola; Bourdieu; habitus; kvalitativa intervjuer;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka likheter och skillnader i de olika val pedagoger gör när de använder sig av musik i förskolan. Metoden som valdes för att undersöka detta var att göra semistrukturerade kvalitativa intervjuer med ett antal pedagoger som arbetade på olika förskolor i en stad i Mellansverige under hösten 2020. LÄS MER

  3. 3. Musikens betydelse för flerspråkiga barns språkutveckling : Musik som ett redskap för språkstimulans och kommunikation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Nurto Larsson; Soghra Hosseini; [2019]
    Nyckelord :Musikaktiviteter; språkutveckling; andraspråksinlärning; kommunikation; flerspråkiga barn; förskollärare; förskola;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att skapa kunskap om hur förskollärare kan främja språkutvecklingen hos flerspråkiga barn med hjälp av musikaktiviteter och hur de använder musik som ett redskap för språkstimulans och kommunikation. Det insamlade materialet analyserades med hjälp av ett sociokulturellt perspektiv av Vygotskij samt Gardners teoriutveckling kring multipla intelligenser. LÄS MER

  4. 4. "...och mannen tar sig en fru" : En textanalys av barnvisor sett ur ett genusteoretiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Mikaela Eriksson; André Karlsson; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att genom textanalyser undersöka och skapa en förståelse förvilken genusbild som förmedlas till förskolebarn i vanligt förekommande barnvisor. Studienämnar besvara vilket utrymme kvinnor och män får samt hur genusordningen framställs ibarnvisor. Empirin består av 209 barnvisor från två sångböcker. LÄS MER

  5. 5. ”Bä, bä, vita lamm, har du någon ullerullerull?” : En studie om förskollärares didaktiska överväganden kring klassiska barnvisor och populärmusik i förskolan och om barns perspektiv på olika sånger

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Amanda Johansson; Isabelle Andersson; [2016]
    Nyckelord :Klassiska barnvisor; populärmusik; förskollärare; barn; förskola; meningsfullhet; musikdidaktik; musik; sång;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att genom kvalitativa intervjuer med några förskollärare och barn få en fördjupad förståelse av hur förskollärare resonerar kring de klassiska barnvisorna och populärmusik som används i förskolans verksamhet samt för vilka sånger några barn upplever som meningsfulla att sjunga, om de används på förskolan och om de har möjlighet att påverka sångutbudet på deras förskola. Följande frågeställningar besvaras: Hur knyter förskollärare samman klassiska barnvisor och populärmusik med barns intressen och didaktiska överväganden? Hur pratar barn om sångers innehåll och vad de finner meningsfullt att sjunga samt om hur de kan påverka sångutbudet på sin förskola? Studien baseras på en kvalitativ metod och för att besvara frågeställningarna har semistrukturerade intervjuer genomförts. LÄS MER