Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 39 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Wellness i västvärlden – hälsa, självförbättring eller besatthet : En komparativ semiotisk analys om skillnader och likheter i den svenska och amerikanska wellnesskulturen

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Maja Engebö Cedergren; [2023]
    Nyckelord :wellness; semiotik; denotation; konnotation; ikon; index; symbol; postfeminism; attribut; klass;

    Sammanfattning : Abstrakt Syftet med studien är att se vilka likheter och olikheter som går att finna i den västerländska wellnesskulturen i en svensk och amerikansk kontext. Detta gör jag för att utröna vilka underliggande samhälleliga ideologier och budskap kopplat till en normativ och ensidig syn på hälsa som kommer till uttryck inom de valda kontexterna. LÄS MER

  2. 2. Det alla vet men ingen ser : Hur kan teori formuleras för att synliggöra kopplingen mellan unga kvinnors psykiska ohälsa och fotografiskt material på Instagram?

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Konstvetenskapliga institutionen

    Författare :Annika Björndotter; [2022]
    Nyckelord :Art history; photography; gender; gaze; bodily expression; Roland Barthes; hysteria; yoga; social media; Instagram; Susan Sontag; Kino MacGregor; selfies; objectification; social comparison; W J T Mitchell; mindfulness; Jon Kabat-Zinn; anxiety; depression;

    Sammanfattning : The thesis analyzes how a theoretical framework and method can be formulated to make mental illness visible in photographs posted on social media. The aim is to create a basis for further research. The framework is built on time, conversation, and language. Based on Susan Sontag, Roland Barthes and W J T Mitchells thoughts, a timeline is drawn. LÄS MER

  3. 3. Reklam och Tradition - Allt var inte bättre förr : En semiotisk analys av Hansas julreklam över tre decennier

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Åse Dannbring; Hilma Bengtsdotter; [2022]
    Nyckelord :advertising; Christmas advertising; commercial; commercialization; diversity; gender; identity; representation; stereotype; semiotics; tradition; genus; identitet; julreklam; kommersialisering; mångfald; reklam; representation; stereotyp; semiotik; tradition;

    Sammanfattning : Syftet är att undersöka Hansas (ett varuhus i södra Sverige) julreklam över de senaste 30 åren, genom en kvalitativ semiotisk analys. Detta gör vi för att ge inblick i hur representation, stereotyper och identitet kommer till uttryck i Hansas reklam i skenet av förändrade och beständiga samhällsvärderingar. LÄS MER

  4. 4. Med stereotypen som vapen : En semiotisk analys av Försvarsmaktens rekryteringskampanjer 2018-2021

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Michelle Benkus; Stina Rix; [2021]
    Nyckelord :genus; stereotyp; semiotik; reklam; representation; maskulint; feminint;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att göra en kvalitativ semiotisk analys av Försvarsmaktens rekryteringsfilmer mellan 2018-2021. Detta för att studera hur unga kvinnor representeras i Försvarsmaktens rekryteringsfilmer ur ett genusperspektiv, huruvida och i så fall på vilka sätt genusstereotypa kvinnliga representationer synliggörs och om motstridiga föreställningar kopplat till genus framkommer. LÄS MER

  5. 5. ColorsxStudios och skatten vid regnbågens slut : Den mytiska marknadsföringen och det autentiska ansvaret

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Avdelningen för retorik

    Författare :Moa Fox; [2021]
    Nyckelord :Myt; Barthes; Roland Barthes; Visuell retorik; Woke washing; Marknadsföring; Retorik;

    Sammanfattning : I dagens läge vill konsumenter se varumärken ta ställning i politiska och sociala diskurser och därför tenderar varumärken ofta navigera för att kunna representera sig själva som brydda om olika aktuella politiska frågor. När man ser till hur varumärken försöker ligga i linje med idéer om social rättvisa är det viktigt att notera kapitalismens roll i samhället, där det som är moraliskt ofta är bestämt eller påverkat av det som har ekonomiskt värde. LÄS MER