Sökning: "Basic Psychological Needs Theory BPNT"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Basic Psychological Needs Theory BPNT.

  1. 1. Motivation och svårigheter i arbete med bokföringsprogram i gymnasieskolan : Elevers uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Reema Shigry; [2023]
    Nyckelord :Bokföring; Digital lärresurs; Inre och yttre motivation; Basic Psychological Needs Theory BPNT ;

    Sammanfattning : Det finns många studier som handlar om digitalisering i den svenska skolan, särskilt i ämnet företagsekonomi. De flesta av dessa studier undersöker lärarnas perspektiv men elevernas erfarenheter ignoreras ofta. Några av dessa forskare har föreslagit att även undersöka elevernas perspektiv. LÄS MER

  2. 2. Vad motiverar paraidrottare att utöva idrott och motion? En kvalitativ studie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Fredrik Lindberg; [2023]
    Nyckelord :para-athletes; physical disability; Self-Determination Theory; motivation; social support; Fysisk funktionsnedsättning; motivation; paraidrottare; självbestämmandeteori; socialt stöd;

    Sammanfattning : The purpose of the study, which is qualitative, was to investigate what motivates para- athletes living with a physical disability to perform sports and exercise based on the self- determination theory. Then a semi-structured interview guide that is designed based on the self-determination theory's sub theory BPNT (Basic psychological needs theory) (Ryan & Deci, 2002). LÄS MER

  3. 3. Elevernas acceptans av bokföringsprogram : Lärares uppfattningar om elevers motivation och elevers motstånd till arbete med bokföringsprogram

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Hasan Balleh; [2021]
    Nyckelord :Basic Psychological Needs Theory BPNT ; bokföringsprogram; inre motivation; yttre motivation; teknologiacceptans.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att beskriva och förstå hur lärare i företagsekonomi uppfattar elevers motivation och elevers motstånd till arbete med bokföringsprogram i undervisningen. Denna studie bygger på en kvalitativ forskningsmetod. LÄS MER

  4. 4. Talangutvecklingsmiljö, grundläggande psykologiska behov och psykologiskt välbefinnande hos svenska idrottselever vid ett nationellt idrottsgymnasium (NIU)

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Stark Simon; Wemmert Albin; [2020]
    Nyckelord :Autonomy; competence; relatedness; talent development; psychological well-being; Autonomi; kompetens; samhörighet; talangutveckling; psykologiskt välbefinnande;

    Sammanfattning : Idrottselever riskerar att förlora kvalité på sitt välbefinnande då de ställs inför flerautmaningar i en sådan talangutvecklingsmiljö. Forskning kring talangutveckling har visat attdet är flera faktorer i miljön som påverkar idrottares tre grundläggande psykologiska behovoch psykologiska välbefinnande. LÄS MER

  5. 5. Instruktörers syn på motivation : En kvalitativ studie om hur instruktörer i yoga och crossfit motiverar sina deltagare

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Rasmus Holmqvist; Philippe Afola; [2016]
    Nyckelord :Self-determination Theory; Motivation;

    Sammanfattning : Syfte Att undersöka hur yoga- och crossfitinstruktörer försöker motivera sina deltagare med utgångspunkt från basic psychological needs theory (BPNT) i Self determination theory (SDT). 1. Vilka metoder använder sig instruktörerna av för att skapa motivation? 2. LÄS MER