Sökning: "Basil Bernstein"
Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden Basil Bernstein.
1. I glappet mellan teori och praktik : En ämnesdidaktisk studie av svensk historielärarutbildning och dess arbete med blivande historielärares kunskapsbas
Master-uppsats,Sammanfattning : This study takes its point of departure in the concept of body of knowledge and sees this concept as including both the theoretical knowledge and the practical skills that teachers need to possess in order to be able to create well-functioning teaching in the school's everyday reality. Based on this definition the study examines, by interviewing and observing a number of Swedish history teacher students in the final phases of their teacher training, how Swedish history teacher training work with the body of knowledge to prepare students for teaching. LÄS MER
2. Konstruktioner och förståelser av skolämnet pedagogik : En studie om när lärare och elever omformulerar och omskapar kunskap
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Den här studien avhandlar skolämnet Pedagogiks utformning och praktiska karaktär liksom ämnesområdet pedagogiks betydelser på en gymnasial nivå i Sverige. Till skillnad från pedagogikämnet inom forskning eller som universitetsämne är skolämnet Pedagogik, som främst gest på gymnasiets Barn- och fritidsprogram, outforskat. LÄS MER
3. Hur läroplanens utformning kring begreppet värdegrund förändrats över tid : En kvalitativ innehållsanalys om hur utformningen av begreppet värdegrund förändrats över tid.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitetSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur läroplanens skrivningar kopplat till värdegrund har förändrats och vad det är för skillnader i skrivningarna som framkommer. Jag kommer gå tillbaka och studera det pedagogiska programmet för förskolan och även den läroplan som ligger till grund för förskolans verksamheter i dagsläget. LÄS MER
4. Planering i förskolan - ett omöjligt uppdrag? : Förskollärares röster om planeringens utgångspunkter, betydelse och förutsättningar
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/DidaktikSammanfattning : Denna studie har genomförts i syfte att bidra med kunskap kring förskollärares planering av undervisning. Det har gjorts genom att studera hur förskollärare beskriver sin planering av undervisning för att bidra till barns lärande och utveckling. LÄS MER
5. A critical discourse analysis of the construction of knowledge of gender in sociology at upper-secondary school
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : This thesis presents a critical discourse analysis of how the sociology of gender is constructed in the sociology syllabus and two textbooks aimed for use at upper secondary school level. I use Bernstein’s theory of framing and classification to understand how power over knowledge is distributed through this construction. LÄS MER