Sökning: "Bauman konsumtion teori"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Bauman konsumtion teori.

  1. 1. Leder ett sexpack alltid till sex? : Hur användare på Tinder reflekterar kring självrepresentationer baserat på intentioner

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Agnes Nyberg; Ida Flodin; [2023]
    Nyckelord :Tinder; Intention; Self-representation; Consumption; Tinder; Intention; Självrepresentation; Konsumtion;

    Sammanfattning : Denna uppsats syfte är att analysera och finna mönster på hur användare reflekterar över framställningen av sin profil på Tinder beroende på deras intentioner. Frågeställningarna som besvaras är hur användare reflekterar kring vilka intentioner som driver dem att använda Tinder, samt hur användare motiverar sina självrepresentationer beroende på dess intentioner. LÄS MER

  2. 2. En miljöfrämjande livsstil i ett samhälle präglat av konsumtion : En kvantitativ uppsats om kulturella och ekonomiska resursers betydelse för ett ansvarsfullt förhållningssätt till jordens resurser

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Alexandra Bäck; Christian Moraga Christian Moraga; [2022]
    Nyckelord :Consumption; The social space; Society of consumers; Sustainable consumption; Climate crisis; Environment; Sustainability; Konsumtion; Det sociala rummet; Konsumtionssamhälle; Hållbar konsumtion; Klimatkris; Miljö; Hållbarhet;

    Sammanfattning : The contemporary society is in many ways a society of consumers where individuals consume to satisfy their desires at the expense of our world’s health for our future generations. Consumption and a pro-environmental lifestyle have a polarized relationship and research indicates that society needs a change. LÄS MER

  3. 3. Hur framhåller företag traditioner?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Sandra Jasim al Koufaishi; Jenny Söderlund; [2020]
    Nyckelord :Marknadsföring; tradition; ritual; konsumtion; kulturell mening; Business and Economics;

    Sammanfattning : Titel: Hur framhåller företag traditioner? En kvalitativ studie av hur företag använder och skapar traditioner och ritualer i marknadsföringssyfte. Seminariedatum: 2020-06-03 Ämne/kurs: FEKH29, Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå, 15 högskolepoäng Författare: Sandra Jasim Al Koufaishi, Jenny Söderlund Handledare: Oskar Christensson Fem nyckelord: Marknadsföring, tradition, ritual, konsumtion, kulturell mening Syfte: Uppsatsens syfte är att undersöka och förstå hur företag knyter an fenomen till sitt varumärke, samt huruvida företags användning och skapande av traditioner och ritualer påverkar konsumentbeteenden. LÄS MER

  4. 4. I protest mot konsumtionslivet - En kvalitativ uppsats om återbrukare och deras attityder till samhället

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologiska institutionen; Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Vile Oyagüez Karlsson; [2020]
    Nyckelord :Återbruk; konsumtionskritik; identitetsskapande; ekoaktivism.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna uppsats, I protest mot konsumtionslivet, har som syfte att se hur människor lever utanför dessa ramar och hur deras verkligheter ser ut samt olika attityder och åsikter. Vad är det egentligen som gör att människor väljer att leva ”utanför” samhället? I uppsatsen har en kvalitativ studie gjorts där fem personer intervjuats och delat med sig av sina erfarenheter av återbruk samt attityder till samhället. LÄS MER

  5. 5. Konsumtion och den andre

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologiska institutionen; Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Ida Pålsson; [2018]
    Nyckelord :Identitet; identitetsskapande; konsumtion; konsumtionssamhälle; framträdande.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats har varit att studera individers identitetsskapande i förhållandet till konsumtion. Uppsatsen har förhållit sig till att studera hur individer använder sig av kläder för att skapa sig en identitet och hävda den men även att studera om det finns någon koppling mellan individens identitet och dess kläder. LÄS MER