Sökning: "Baumans teorier media"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden Baumans teorier media.

  1. 1. Ursäkta, får man lov att marknadsföra på detta viset? : en retorisk analys och kritisk diskursanalys av framställningen av vitt nikotinsnus av varumärket Volt i podcasten “Ursäkta”

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Klara Bergholtz; Emma Almers; [2023]
    Nyckelord :Nikotinsnus; podcast; livsstil; kritisk diskursanalys; retorisk analys; native advertising; marknadsföring; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna uppsats “Ursäkta, får man lov att marknadsföra på detta viset? En retorisk analys och kritisk diskursanalys av framställningen av det vita snuset Volt i podcasten ‘Ursäkta’” är skriven av Emma Almers och Klara Bergholtz, studenter vid Institutionen för kommunikation och medier vid Lunds Universitet, inom ämnesområdet Medie- och Kommunikationsvetenskap. Uppsatsen redovisar hur vitt nikotinsnus, en produkt med kända hälsorisker, på ett väldigt lyckosamt sätt marknadsförs i modern, icke-visuell reklamfinansierad media. LÄS MER

  2. 2. Sekten - den "färdigpaketerade" lösningen : En kvalitativ studie om hur ensamhet och sökandet efter tillhörighet kan leda till ett sektmedlemskap

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Anna-Karin Pieti; [2020]
    Nyckelord :Social belongingness; existential loneliness; individualism; cult; ascence of the collective; Social tillhörighet; existentiell ensamhet; individualism; sekt; avsaknad av kollektivet;

    Sammanfattning : Ensamhet och bristen på tillhörighet bland människor i det moderna samhället är ett utbrett och växande problem. Strävan efter individualitet och självuppfyllelse präglar individer i det moderna individuella samhället – ett samhälle där friheten och möjligheterna även genererar i rädsla, ångest, otrygghet och existentiell ensamhet (Bauman, 2002). LÄS MER

  3. 3. Gör en hälsosatsning! - en maktanalys av dags- och kvällstidningars hälsosidor

    Master-uppsats, Lunds universitet/Sociologiska institutionen; Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Charlotte Ovesson; [2016]
    Nyckelord :media; hälsa; livsstil; makt; diskurs; individualisering; Social Sciences;

    Sammanfattning : Flera dags- och kvällstidningar har speciella hälsosidor där det går att läsa om bl.a. mat och träning. Den hälsosamma livsstilen är positivt laddad: att ta hand om sin hälsa ses som en bra egenskap. LÄS MER

  4. 4. Mediemoralen går bananas! : dokumentärfilmen i en globaliserad värld

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Johanna Persson; [2016]
    Nyckelord :Social Sciences;

    Sammanfattning : “Mediemoralen går Bananas!” är en kandidatuppsats skriven av Johanna Persson i ämnet Medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för kommunikation och medier vid Lunds Universitet. I studien undersöks dokumentärfilmens plats och ansvar i en globaliserad värld. LÄS MER

  5. 5. Att söka kärlek i vår tid : En sociologisk studie av människors erfarenheter av att söka kärlek på nätet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Frida Celander; Ingela Gullström; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Nätdejting har blivit ett växande fenomen i vårt samhälle som fler och fler människor använder sig av i sitt sökande efter en partner. För att kunna genomföra en studie inom detta område har vi valt att göra en kvalitativ studie med semistrukturerade intervjuer med inriktning på ett hermeneutiskt perspektiv. LÄS MER