Sökning: "Bearbeta"

Visar resultat 1 - 5 av 1393 uppsatser innehållade ordet Bearbeta.

  1. 1. LÄRA SIG NAVIGERA I EN NY VARDAG Dagliga livet efter psykiatrisk slutenvård -En systematisk litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Pauline Du Rietz; [2024-03-27]
    Nyckelord :Aktiviteter i dagliga livet; patientutskrivning; sjukhusvistelse; psykisk hälsa; psykiatriska sjukhus;

    Sammanfattning : Bakgrund Vid psykisk ohälsa påverkas många delar av vardagslivet och kan hindra personer till att engagera sig i de aktiviteter som värdesätts. Personer upplever olika aktivitetsvärden i vardagen, vilket gör att den upplevda meningen är unik för varje person. LÄS MER

  2. 2. Inblick bakom värderingen av goodwill

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Fabian Sannerholm; Niklas Rådström; [2024-02-20]
    Nyckelord :Goodwill; nedskrivningsprövning; revisor; subjektiva bedömningar; incitament;

    Sammanfattning : Bakgrund och problem: Regeländringen till nedskrivningsprövningar av goodwill har medfört stor osäkerhet i värderingen på grund av mängden subjektiva bedömningar som omfattar prövningarna. Detta har lett till flera utmaningar för företagen och inte minst för revisorer. LÄS MER

  3. 3. En intervjustudie av läsförståelse hos elever med autism på mellanstadiet. Hur beskriver klasslärare, speciallärare och logopeder att de arbetar och samverkar?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Raza Bara; Ann-Charlotte Ståhl; [2024-02-05]
    Nyckelord :läsförståelse; autism; mellanstadiet; undervisningsmetoder; yrkesroller; samverkan;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskapen om vilka undervisningsmetoder som klasslärare, speciallärare och logopeder beskriver att de använder för att utveckla läsförståelse hos elever med autism på mellanstadiet. Vidare kommer vi att undersöka hur klasslärare, speciallärare och logopeder beskriver sin och varandras yrkesroll, samverkan och utveckling av samverkan för att främja läsförståelse hos elever med autism på mellanstadiet. LÄS MER

  4. 4. En litteraturstudie om motivation och språkutveckling via läsning hos elever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Nahid Haidari; Lore Kizilarslan; [2024]
    Nyckelord :Läsa; läsförståelse; motivation; ordförståelse; skönlitteratur; språk och språkutveckling;

    Sammanfattning : Forskning visar att läsning bidrar till elevernas språkutveckling, samt har stor inverkan på fantasi och inlevelse. Syftet med detta examensarbete är att undersöka de olika nyckelfaktorerna som berör elevernas läsförmågor. LÄS MER

  5. 5. Specialpedagogers syn på pedagogers icke-verbala uttryck i utemiljön och dess betydelse för barn i språklig sårbarhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linda Larsson; Therese Granqvist; [2024]
    Nyckelord :Förskolans utemiljö; icke-verbala uttryck; interaktion; specialpedagog; språklig sårbarhet;

    Sammanfattning : Studien förväntas bidra till ökad kunskap om specialpedagogens roll och uppdrag i förskolan och en ökad medvetenhet om vikten av pedagogers icke-verbala uttryck. Utifrån detta kan specialpedagogen tänkas anpassa sitt ledarskap i det pedagogiska arbetet som i sin tur kan skapa en mer stödjande miljö för alla barn i förskolan, oavsett behov av stöd i sin språkutveckling. LÄS MER