Sökning: "Bedömning fritidshem"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden Bedömning fritidshem.

  1. 1. Didaktik i fritidshem : en diskursteoretisk studie av hur begreppet didaktik framställs

    Master-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Jonas Söderholm; [2021]
    Nyckelord :Discourse theory; Laclau and Mouffe; hegemony; antagonism; discourse analysis; School-Age Educare; didactics; Diskursteori; Laclau och Mouffe; hegemoni; antagonism; diskursanalys; fritidshem; didaktik.;

    Sammanfattning : Lärare, pedagoger, författare, forskare och myndigheter – i stort sett alla som har en yrkesmässig koppling till fritidshem – har olika tankar, idéer och tal om som formar och omformar diskurser gällande fritidshemmets didaktik. Fritidshemmet har numera ett skolnära uppdrag och ska komplettera skolan. LÄS MER

  2. 2. Röd tråd genom elevens hela skoldag : Anpassningar och stödinsatser i fritidshemmet

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Helena Karlsson; Maja Cederberg; [2021]
    Nyckelord :bedömning; dokumentation; extra anpassningar; fritidshem; samverkan; särskilt stöd;

    Sammanfattning : Statens offentliga utredning Stärkt kvalitet och likvärdighet i fritidshem och pedagogisk omsorg (SOU 2020:34) har tagit fram ett förslag på en förändring i skollagen för att säkerställa elevers rätt till extra anpassningar och särskilt stöd på fritids. Utifrån detta ville vi ta reda på hur pedagoger i fritidshem upplever att arbetet kring elever i behov av extra anpassningar och särskilt stöd på fritids organiseras både i den egna verksamheten och i samverkan med övriga. LÄS MER

  3. 3. Titta upp, titta ner, titta in, titta ut : bedömning och förslag till Strömnäs skola och fritidshems skolgård i Piteå

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Sabina Mukka; [2019]
    Nyckelord :skolgård; Piteå; lågstadiet; förskola; intervju; observation; barn; elever; gestaltning;

    Sammanfattning : Detta arbete är ett exempel på hur man kan bedöma och arbeta med gestaltning av skolgårdar. I detta arbete bedöms Strömnäs skola och fritidshems skolgård samt presenteras ett förslag till en ny skolgård för skolan. LÄS MER

  4. 4. Fri och lustfylld tid : En kvalitativ intervjustudie om rekreation i fritidshem

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Amanda Ahlström; Lisa Brolander; [2018]
    Nyckelord :Rekreation; fritidshem; fri tid; ny energi; lustfyllt;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med forskningsstudien är att få en ökad förståelse för hur rekreation kan komma till uttryck i fritidshemmet. Intentionen är att ta reda på hur både elever och lärare uppfattar rekreation i fritidshem. LÄS MER

  5. 5. ”För att baka godare bullar imorgon, måste vi veta hur de smakar idag” : Om bedömningens oomkullrunkeliga plats i fritidshemmet?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Lukas Almqvist; Robert Persson; [2016]
    Nyckelord :Summativ bedömning; Formativ bedömning; Utbildning; Fritidslärare; Fritidspedagog;

    Sammanfattning : Studiens övergripande syfte är att erhålla kunskap om synen på bedömning hos personal i fritidshem samt vilken inverkan bedömningsprocesser har på verksamheten i relation till pedagogens utbildningsbakgrund. Studien är genomförd med hjälp av kvalitativa intervjuer där 9 personer intervjuades; fyra fritidslärare, fyra fritidspedagoger samt en ämneslärare. LÄS MER