Sökning: "Bedömningsdiskurs"

Hittade 5 uppsatser innehållade ordet Bedömningsdiskurs.

  1. 1. En syn på bedömning: idrottslärares syn på och implementering av bedömningsarbetet på högstadiet

    Magister-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Leila Bajrectarevic; Victor Johansson; [2023]
    Nyckelord :Formativ bedömning; bedömning för lärande Bfl ; summativ bedömning; bedömning i och ämnet idrott och hälsa.;

    Sammanfattning : Detta examensarbete behandlar idrottslärares syn på, och tillämpning av bedömning inom ämnet idrott och hälsa på högstadiet. Syftet med arbetet är att undersöka hur idrottslärare på högstadiet förhåller sig till bedömningens olika funktioner i ämnet idrott och hälsa, men även att utifrån lärarnas syn på och sätt att arbeta med bedömning diskutera potentiella konsekvenser. LÄS MER

  2. 2. Idrott och hälsa undervisning med avstånd : En diskursanalys på lärare i idrott och hälsas formuleringar om distansundervisningens syfte under covid-19 pandemin

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Andreas Park; [2020]
    Nyckelord :Idrott och hälsa; Gymnasieskolan; Covid-19; Distansundervisning; Diskursanalys; Lärande;

    Sammanfattning : Den aktuella ämnesplanen för idrott och hälsa betonar att undervisningen ska syfta till att utveckla elevernas förmågor och kunskaper inom området. Detta tycks dock inte riktigt stämma överens med undervisningen som sker ute i skolorna. LÄS MER

  3. 3. Den digitala surfplattan och fältstudien : En studie av geografilärares bedömningsarbete av gruppredovisningar

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Åsa Colliander Celik; [2015]
    Nyckelord :Bedömningsdiskurs; digitala surfplattor; fältstudier; geografiska förmågor; GIS; lärande bedömning; multimodalitet och sociokulturell teori.;

    Sammanfattning : Enligt tidigare forskning upplever många lärare tveksamhet inför fältstudier och arbete med geografiska informationssystem (GIS). Undervisning och lärande styrs ofta av på vilket sätt bedömningen är utformad och studien undersöker hur lärare bedömer elevens lärande inom geografiämnet, i grundskolans senare år och hur elever i sina presentationer interagerar med surfplattor som medierande redskap och hur lärare kan urskilja elevernas geografiska förmågor efter en fältstudie. LÄS MER

  4. 4. Identifiera, formulera och värdera : Multimodalitet, bedömningsdiskurs och kunskapssyn i högre utbildning

    Magister-uppsats, Konstfack/Institutionen för Bildpedagogik (BI)

    Författare :Ingrid Forsler; [2014]
    Nyckelord :Multimodalitet; visuell kommunikation; medie- och informationskunnighet; bedömning; högskolepedagogik; bildpedagogik; kunskapsformer;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen undersöker bedömningsdiskursen kring multimodala framställningar inom ämnet medie- och kommunikationsvetenskap på Södertörns högskola. Syftet med undersökningen är att belysa vilka kunskaper som känns igen och värderas i studenters medieproduktioner och få en förståelse de föreställningar om kunskap som finns hos studenter och i lärarkollegiet. LÄS MER

  5. 5. Objektiv och rättvis betygsättning? : En studie av lärares sätt att tala om de egna möjligheterna till rättvis betygsättning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Centrum för de humanistiska ämnenas didaktik (CeHum)

    Författare :Anders Köhlin; [2013]
    Nyckelord :Lärare; Betyg; Läroplansteori; Den dolda läroplanen; Diskursanalys;

    Sammanfattning :   Sammanfattning Studiens syfte är att undersöka hur olika lärare talar om den egna betygsättningen, samt att försöka identifiera de möjligheter och problem som existerar rörande denna. För att genomföra studien har sju verksamma lärare intervjuats, och därefter har jag använt mig av diskursanalysen som metod för att identifiera diskurser som kan sägas vara element i en större övergripande bedömningsdiskurs. LÄS MER