Sökning: "Bedömningsdiskurs"
Hittade 5 uppsatser innehållade ordet Bedömningsdiskurs.
1. En syn på bedömning: idrottslärares syn på och implementering av bedömningsarbetet på högstadiet
Magister-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Detta examensarbete behandlar idrottslärares syn på, och tillämpning av bedömning inom ämnet idrott och hälsa på högstadiet. Syftet med arbetet är att undersöka hur idrottslärare på högstadiet förhåller sig till bedömningens olika funktioner i ämnet idrott och hälsa, men även att utifrån lärarnas syn på och sätt att arbeta med bedömning diskutera potentiella konsekvenser. LÄS MER
2. Idrott och hälsa undervisning med avstånd : En diskursanalys på lärare i idrott och hälsas formuleringar om distansundervisningens syfte under covid-19 pandemin
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Idrotts- och hälsovetenskapSammanfattning : Den aktuella ämnesplanen för idrott och hälsa betonar att undervisningen ska syfta till att utveckla elevernas förmågor och kunskaper inom området. Detta tycks dock inte riktigt stämma överens med undervisningen som sker ute i skolorna. LÄS MER
3. Den digitala surfplattan och fältstudien : En studie av geografilärares bedömningsarbete av gruppredovisningar
Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : Enligt tidigare forskning upplever många lärare tveksamhet inför fältstudier och arbete med geografiska informationssystem (GIS). Undervisning och lärande styrs ofta av på vilket sätt bedömningen är utformad och studien undersöker hur lärare bedömer elevens lärande inom geografiämnet, i grundskolans senare år och hur elever i sina presentationer interagerar med surfplattor som medierande redskap och hur lärare kan urskilja elevernas geografiska förmågor efter en fältstudie. LÄS MER
4. Identifiera, formulera och värdera : Multimodalitet, bedömningsdiskurs och kunskapssyn i högre utbildning
Magister-uppsats, Konstfack/Institutionen för Bildpedagogik (BI)Sammanfattning : Den här uppsatsen undersöker bedömningsdiskursen kring multimodala framställningar inom ämnet medie- och kommunikationsvetenskap på Södertörns högskola. Syftet med undersökningen är att belysa vilka kunskaper som känns igen och värderas i studenters medieproduktioner och få en förståelse de föreställningar om kunskap som finns hos studenter och i lärarkollegiet. LÄS MER
5. Objektiv och rättvis betygsättning? : En studie av lärares sätt att tala om de egna möjligheterna till rättvis betygsättning.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Centrum för de humanistiska ämnenas didaktik (CeHum)Sammanfattning : Sammanfattning Studiens syfte är att undersöka hur olika lärare talar om den egna betygsättningen, samt att försöka identifiera de möjligheter och problem som existerar rörande denna. För att genomföra studien har sju verksamma lärare intervjuats, och därefter har jag använt mig av diskursanalysen som metod för att identifiera diskurser som kan sägas vara element i en större övergripande bedömningsdiskurs. LÄS MER