Sökning: "Bedömningskultur"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet Bedömningskultur.

  1. 1. Konstnär, lärare eller båda? : En studie om yrkesidentiteten hos konstnärer som blir lärare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Holmquist Hanna Una; Elvira Borg; [2022]
    Nyckelord :yrkesidentitet; läraridentitet; konstnärsidentitet;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur examinerade konstnärer som vidareutbildar eller vidareutbildat sig till bildlärare genom KPU upplever och formar sin yrkesidentitet. Frågeställningarna är: Vad beskriver de som avgörande faktorer som ledde till deras yrkesväxling? Hur ställer de sig till skolans bedömningskultur? Vilka identitetsframträdanden om att vara konstnär och lärare blir synliga i deras livsberättelser? Hur påverkas yrkesidentiteten som bildlärare av att ha dubbla yrkesexamen som konstnär och lärare? Genom semi-strukturerade intervjuer med åtta informanter har deras utsagor analyserats utifrån subjektiv och objektiv identitetsteori. LÄS MER

  2. 2. Specialpedagogens funktion i arbetet med bedömning : ett kunskapsbidrag utifrån specialpedagogers beskrivningar av sitt arbete med bedömning som en del av undervisningspraktiken

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Avdelningen för utbildningsvetenskap inriktning grundskola, gymnasium och specialpedagogik

    Författare :Ulrika Gagzis; [2018]
    Nyckelord :Bedömning; kategoriskt perspektiv; relationell kompetens; relationellt perspektiv; specialpedagogiskt förhållningssätt;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att bidra med kunskap om specialpedagogers arbete med bedömning som en del av undervisningspraktiken. I arbetet genomförs intervjuer med fyra specialpedagoger som arbetar i olika verksamheter. LÄS MER

  3. 3. Säger en bild mer än tusen ord? : Multimodalitet och bedömning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Johanna Domander; [2017]
    Nyckelord :Svenskämnet; Styrdokument; Sociosemiotik; Bedömningskultur; Nya medier;

    Sammanfattning : The study examines how multimodal texts in the Swedish subject in the upper secondary school is assessed. The first two issues investigates through a hermeneutical text interpretation how multimodal texts are described in policy documents and how they are reflected in the assessment base. LÄS MER

  4. 4. A, B, C – U eller G? Vi får väl se! : Om bedömning och examination inom högre utbildning

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Åsa Lindström; [2016]
    Nyckelord :Assessment; assessment culture; grades; examination; pedagogical development; Bedömning; bedömningskultur; betyg; examination; pedagogisk utveckling;

    Sammanfattning : Denna uppsats besvarar forskningsfrågan; hur ser universitetslärare på bedömning och examination inom högre utbildning. Syftet är att identifiera lärarattityder till bedömning och examination. LÄS MER

  5. 5. Gymnasielärares dilemman kring formativ bedömning - implikationer för elevers motivation och självkänsla

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Anni Niklasson; Kristina Sjöstrand; [2014-04-01]
    Nyckelord :formativ bedömning; motivation självkänsla; undervisningspraktik; särskilt stöd;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med föreliggande studie är att ta reda på hur lärare i gymnasieskolan (kommunala och fristående) kan resonera kring formativ bedömning, där feedback, elevers motivation och mål med lärande samt elevers självkänsla är centrala faktorer. Syftet är också att undersöka huruvida lärarnas utsagor avspeglar olika sätt att hantera formativ och summativ bedömning, vilka kan ge olika förutsättningar för elevers motivation, självkänsla och prestationer, positivt och/eller negativt. LÄS MER