Sökning: "Bee-Bot"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet Bee-Bot.

  1. 1. Robotars användning i förskola : En sociokulturell studie om Blue-bot och Bee-bot

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Emelie Lundgren; Hanna Olsson; [2023]
    Nyckelord :Blue-bot; Bee-bot; Förskola; robot; datalogiskt tänkande; programmering; färdighet; kunskap; undervisning; analog programmering; sociokulturell;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om robotarna Blue-bot och Bee-bot. Syftet är att ta reda på hur robotar används av utbildade pedagoger samt vilka färdigheter och kunskaper de beskriver att barnen utvecklar av att använda robotar. LÄS MER

  2. 2. Förskollärares användning av digitala verktyg i språkutvecklande undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Albin Engman; [2022]
    Nyckelord :Appar; attityd; digitala verktyg; digital kompetens; förskola; förskollärare; Ipad; pedagogiska mervärden; språkutveckling; undervisning.;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att undersöka hur åtta förskollärare använder digitala verktyg i samband med undervisning för språkutveckling, samt vilka eventuella pedagogiska mervärden en sådan användning kan medföra för förskollärare och barnen. Undersökningen syftar även till att identifiera faktorer som påverkar användningen av digitala verktyg. LÄS MER

  3. 3. Ipad, Bee-Bot, Sphero - För vem och varför? : En studie om digital ojämlikhet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Alaa Othman; Valeria Tyutinova Ljungkvist; [2022]
    Nyckelord :Digitala verktyg; Förskollärare; IKT; Kompetensutveckling; Ramfaktorteori; Semistrukturerad intervju; Tidsfördelning.;

    Sammanfattning : Idag förekommer det en ojämlikhet i svenska förskoleverksamheter när det kommer till att erbjuda barn digitala verktyg i undervisningen. Studiens avsikt är att undersöka hur förskollärare runt om i olika förskoleverksamheter förhåller sig till att inkludera IKT och digitala verktyg i sin undervisning. LÄS MER

  4. 4. Programmeringsverktyg i grundskolan : En intervjustudie om pedagogers erfarenheter och arbete med programmeringsverktyg i årskurs 4–6.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Madeleine Henriksson; [2022]
    Nyckelord :Blockprogrammering; mellanstadiet; programmering; teknikundervisning; teknik;

    Sammanfattning : Programmering infördes i läroplanen för grundskolan år 2018 för att stärka elevernas digitala kompetens men enligt tidigare forskning upplever pedagoger fortfarande en osäkerhet kring ämnet. Idag finns det mängder av programmeringsverktyg som kan användas i undervisningen som kan vara ett stöd för pedagogerna. LÄS MER

  5. 5. Programmeringsundervisningens syfte, innehåll och metod, enligt olika aktörer i utbildningssystemet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Angely Cisnevik; [2020]
    Nyckelord :Programmering; digital kompetens; digitalisering; Scratch; Micro:bit; Bee-Bot; digital programmering; analog programmering; Lgr11; progression;

    Sammanfattning : Detta är en undersökning om hur uppdraget i programmering i skolan har tolkats på väg nerfrån Skolverket till eleverna genom en kvalitativ studie. Intervjuer har tillämpats som metodoch dessa har analyserats utifrån ett tolkningsperspektiv med en iterativ ansats. LÄS MER