Sökning: "Begränsning"
Visar resultat 11 - 15 av 1259 uppsatser innehållade ordet Begränsning.
11. Utmaningar med programmering inom matematikundervisning : En studie utifrån verksamma högstadielärares perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : Sedan 2018 har programmering funnits med i högstadiets läroplan tillhörande matematikämnet. Denna förändring skapade flera debatter och matematiklärare ställdes inför en helt ny utmaning. LÄS MER
12. "Vi är fortfarande lika beroende av varandra. Men nu är det tydligt att det är mitt ansvar" : En intervjustudie om förskollärares uttryckta tankar om sitt ledarskap gentemot barnskötare
Master-uppsats, Högskolan i Gävle/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Genom det senaste decenniets förskolereform har förskollärare fått ett utökat ansvar för kvaliteten och det målinriktade arbetet som bedrivs på förskolorna. Förskollärare har därmed även fått ansvaret att leda sitt arbetslag. LÄS MER
13. Arbete och behov i svensk sociologisk arbetsforskning 1950–2000
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Syfte med denna uppsats är att studera idéer om arbete och behov i svensk arbetslivssociologi under perioden 1950–2000. Det görs av en analys av tre utvalda studier från tre skilda perioder i svensk arbetslivsforskning för att visa på förändringar och paralleller i idéer om arbete och behov. LÄS MER
14. Det är inte bara en PFAS : Om begränsningen av evighetskemikalier i EU
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)Sammanfattning : I Europa kan omkring 20 miljoner människor vara exponerade för dricksvatten som innehåller evighetskemikalien PFAS. Tidigare har försök att begränsa enskilda PFAS-ämnen endast resulterat i att det förbjudna ämnet i fråga har bytts ut till ett annat PFAS-ämne. LÄS MER
15. Fritidshemmets lokaler, begränsningar eller möjligheter?
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Syftet med denna studie är att utifrån fritidshemmets personals perspektiv undersöka hur den fysiska inomhusmiljön påverkar pedagogens möjligheter att bedriva en verksamhet. Genom vår studie hoppas vi bidra med nya och mer fördjupade kunskaper om hur lärare i fritidshemmen talar om lokalens möjligheter och begränsningar. LÄS MER