Sökning: "Begreppsbildning barn i förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Begreppsbildning barn i förskola.

  1. 1. Fysikundervisning inom förskolan i en utomhusmiljö : En kvalitativ studie med en planerad aktivitet som observationsgrund

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013); Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Maja Eriksson; Sofie Hammarström; [2019]
    Nyckelord :Friction; Outdoor education; Physics education; Preschool; Science education.; Friktion; Fysikundervisning; Förskola; Naturvetenskapsundervisning; Utomhusmiljö;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att se hur utomhusmiljön på förskolan går att använda som ett pedagogiskt verktyg för att lära barn om fysikaliska fenomen. Vi har valt att göra detta genom att använda oss utav två metodansatser, observationer och intervjuer där det under observationerna utfördes en förutbestämd aktivitet som utforskade friktion i en rutschkana. LÄS MER

  2. 2. Två språk eller flera : Svenska som andraspråk i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Miranda Karjagdiu; Milka Veleva; [2017]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; flerspråkighet; förskola;

    Sammanfattning : Inledning I förskolan finns det flera barn som har svenska som andraspråk och invandringen i Sverige växer mer än någonsin. Nästan vart femte förskolebarn använder fler än ett språk dagligen. Den sociokulturella teorin ligger till grund i vår undersökning eftersom människan lär sig språk genom att samspela med andra. LÄS MER

  3. 3. Flerspråkighet i förskolan. : En intervju- och observationsstudie av pedagogers arbete med flerspråkiga barn.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap; Högskolan i Gävle/Lärarutbildningsnämnden

    Författare :Elin Kling; Elisabeta Rota Razafimandimbison; [2015]
    Nyckelord :Barn; flerspråkighet; förskola; interkulturellt förhållningssätt; lärandemiljö; språkutveckling; svenska språket;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att se hur pedagoger arbetar med flerspråkiga barns språkutveckling i svenska. Utifrån insamlat empiriskt material avsågs att besvara tre valda frågeställningar som behandlar lärandemiljön, pedagogernas resonemang kring språkutveckling i sitt arbete samt deras strategier för språkutveckling hos flerspråkiga barn. LÄS MER

  4. 4. Hur pedagogerna synliggör talbegreppet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för datavetenskap, fysik och matematik, DFM

    Författare :Mia Holmgren; [2012]
    Nyckelord :talbegreppet; förskola; pedagoger; aspekter;

    Sammanfattning : Abstrakt Syftet med undersökningen var att ta reda på hur, och i vilka situationer pedagogerna synliggör talbegreppet för barn i förskolorna och vilka aspekter av begreppet som synliggörs för barnen. Empirin har samlades in med hjälp av intervjuer, både muntliga och skriftliga, som senare kompletterades med observationer av pedagogens arbete. LÄS MER

  5. 5. "Vardagsmatematik : hur synliggörs den?" En studie om barns matematiska begreppsbildning i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Jannike Landegren; Josefine Olofsson; [2011]
    Nyckelord :stimulera; förskola; kvalitativ metod; matematisk begreppsbildning; utvecklingspedagogik; vardagsmatematik;

    Sammanfattning : BakgrundMatematik är något som finns omkring oss hela tiden. Förskolans läroplan har under år 2010 blivit reviderad och blivit mer tydlig i vad både förskollärare och förskolans arbetslag skall sträva efter för att utveckla barnen inom matematisk begreppsbildning. LÄS MER