Sökning: "Begreppsbildning begreppsutveckling"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Begreppsbildning begreppsutveckling.

  1. 1. Begreppsbildning vid läsning av skönlitterära texter : En intervjustudie om mellanstadielärares erfarenheter kring begreppsbildning i ämnet svenska för klasser med förstaspråks- samt andraspråkselever.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Linn Frohm; [2019]
    Nyckelord :Begreppsbildning; Andraspråk; Scaffolding; ZPD;

    Sammanfattning : Denna studie strävar efter att synliggöra hur lärare i årskurserna 4–6 beskriver sig arbeta med begreppsbildning före och under pågående arbete vid läsning av skönlitterära texter med elever som har både svenska som första- respektive andraspråk i det integrerade svenskklassrummet. Bakgrunden går igenom begreppsbildning och några varianter inom scaffolding. LÄS MER

  2. 2. Att skriva om det man inte kan se : En studie om skrivandet hos punktskriftsläsande elever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Maria Ellingsson; [2017]
    Nyckelord :Blindhet; synnedsättning; punktkskrift; skrivande; bedömning; literacy; grundskola; läsmedium; funktionsnedsättning; undervisning;

    Sammanfattning : Studien omfattade 23 berättande texter från elever med blindhet i årskurs 6 och årskurs 9, hämtade från de nationella proven i svenska och svenska som andraspråk. I studien granskades texterna utifrån språkbruk, variation i ordanvändning och meningsbyggnad samt det beskrivande språk som fanns att finna i form av adjektiv och gestaltande beskrivningar. LÄS MER

  3. 3. De kemiska begreppens värld : En systematisk litteraturstudie om eleversbegreppsbildning inom kemiämnet i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Maya M. Wisniewski; [2017]
    Nyckelord :Kemi; Grundskola; Begrepp; Sammanhang; Visualisering; Känslor;

    Sammanfattning : Den här studiens syfte var att, med hjälp av tidigare forskning, få kunskap om hur undervisningen kan utformas för att stödja elevers lärande och begreppsbildning inom ämnet kemi i grundskolan med extra fokus på årskurs F-6. För att besvara syftet har följande frågeställning arbetats fram: Vad har visat sig vara betydelsefullt för elevers begreppsbildning inom kemi, enligt tidigare forskning? Arbetet är en systematisk litteraturstudie vilket innebär att studiens frågeställning besvarats med hjälp av tidigare forskning inom området. LÄS MER

  4. 4. Begreppskartor : En litteraturstudie om begreppskartors användbarhet för ökad begreppsförståelse i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Matematik och tillämpad matematik; Linköpings universitet/Tekniska högskolan

    Författare :Frida Pontén; [2015]
    Nyckelord :Begreppskartor; begreppsbildning; begreppsförståelse; matematikens språk; begreppsinlärning;

    Sammanfattning : I TIMSS rapport visade resultatet av matematiska tester att de flesta misstagen beror på att eleverna inte har tillräcklig begreppsförståelse eller att begreppsmodellerna inte är tillräckligt utvecklade. Resultatet visar att det är av stor vikt att eleverna skapar sig en bättre förståelse av matematiska begrepp, för att kunna få större matematisk förståelse. LÄS MER

  5. 5. Matematik i vattenlek : hur förskollärare/barnskötare planerar och stödjer 1-3-åringars matematiska begreppsutveckling

    M1-uppsats, Institutionen för datavetenskap, fysik och matematik, DFM

    Författare :Annette Sjölund; Anne Johansson; [2012]
    Nyckelord :Conceptualization; attitudes; preschool; math; water play; Begreppsbildning; förhållningssätt; förskola; matematik; vattenlek.;

    Sammanfattning : Syftet i detta examensarbete är att få en inblick i hur förskollärare/barnskötare planerar och stödjer barnen i deras sökande efter olika matematiska begrepp i lek med vatten. Vi har gjort en tvärvetenskaplig undersökning på fyra 1-3 års avdelningar, som är baserad på ett hermeneutiska tankesätt där vi har tolkat förskollärarnas/barnskötarens agerande vid vattenlek. LÄS MER