Sökning: "Begreppskartor"
Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade ordet Begreppskartor.
1. Redskap för lärande : Fallstudie kring användbarheten av en tankemodell för lärares arbete att utveckla elevers geografiska kunskaper
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionenSammanfattning : Denna studie undersöker användbarheten av en modell med geografiska tankeredskap i lärares undervisning somett hjälpmedel för att tydliggöra och utveckla elevers geografiska kunskaper och tänkande. Tankeredskapen skaförstås som specifika begrepp med en viss funktion i geografin som lyfter fram geografisk kunskap och ettgeografiskt sätt att tänka. LÄS MER
2. Student understanding of Go, Concurrency and Parallelism : Analysis using Concept Maps
Kandidat-uppsats, KTH/DatavetenskapSammanfattning : In this report we have used concept maps to analyze student understanding of the Go programming language, concurrency and parallelism. We designed two concept mapping exercises, one about Go and the other one about concurrency and parallelism. LÄS MER
3. Begreppskartor i matematik för att stödja arbetsminnet och ett meningsfullt lärande
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktikSammanfattning : Med stöd i den kognitiva belastningsteorin genomfördes denna studie för att bidra med kunskap om begreppskartor som didaktiskt verktyg kan underlätta lärandet av geometriska begrepp, genom att minska belastningen av arbetsminnet. Implementeringen och arbetet med begreppskartor i matematiken genomfördes i två undervisningsgrupper med elever som har ett belastat arbetsminne, med syftet att reducera den kognitiva belastningen och därmed skapa utrymme för lärande. LÄS MER
4. Ett didaktiskt universalverktyg? : En litteraturstudie om begreppskartan som stödstruktur för kritiskt tänkande
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Statsvetenskap; Linköpings universitet/Filosofiska fakultetenSammanfattning : I ämnet samhällskunskap ska elever få möjlighet att utveckla ett kritiskt förhållningssätt. Att tänka kritiskt är en av de högkognitiva färdigheter som ingår i det som kallas för ”2000-talets färdigheter”. LÄS MER
5. Begreppsträning och problemlösning för ett meningsfullt lärande
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Detta självständiga arbete i fördjupningsämnet matematik utgör dels en kunskapsöversikt och dels en empirisk forskningsstudie med utgång i forskningsområdet matematisk begreppsförståelse och matematisk problemlösning och vänder sig i första hand till yrkesverksamma lärare och lärarstuderande. Den producerade kunskapsöversikten är huvudsakligen baserad på forskning som belyser och problematiserar elevers begreppsliga inlärning i samband med matematisk problemlösning. LÄS MER