Sökning: "Begreppskartor"

Visar resultat 6 - 10 av 12 uppsatser innehållade ordet Begreppskartor.

  1. 6. Icke-traditionella undervisningsmetoder i matematik - Lärares syn på deras fördelar, nackdelar, ramfaktorer samt syn på matematiska kompetenser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Josephine Swiggs-Malmevik; [2020]
    Nyckelord :lternativa undervisningsmetoder; matematiska förmågor; högstadiet; matematikdidaktik;

    Sammanfattning : Matematikundervisning består oftast av att läraren håller en kort genomgång, varefter elever på egen hand får räkna uppgifter inom det beskrivna innehållet. Förutom denna traditionella undervisningsmetod (TU) finns även andra icke-traditionella undervisningsmetoder (ITU). LÄS MER

  2. 7. Framgångsrika undervisningsmetoder för elever med språkstörning

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Marie Åkerlund; Sofi Hagbyhn; [2019]
    Nyckelord :Casemetodik; språkstörning; stödbehov; tillgänglig lärmiljö; undervisningsmetoder;

    Sammanfattning : Sammanfattning/AbstractHagbyhn, Sofi. Åkerlund, Marie (2019). Framgångsrika undervisningsmetoder för elever med språkstörning. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  3. 8. Begreppskartor för att gynna matematikundervisningen - ur ett elevperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sofie Nilsson; Amanda Sköldbäck; [2019]
    Nyckelord :Matematik; Begreppskartor; Motivation; Självbestämmandeteorin; Lärande;

    Sammanfattning : Arbetet som följer syftar till att undersöka hur elever kan uppfatta verktyget begreppskartor i matematikundervisningen. Undersökningen tar sin utgångspunkt i frågeställningen: Hur påverkar ett arbete med begreppskartor i matematikundervisningen elevers motivation? Inledningsvis följer en litteraturöversikt kring tidigare forskning inom områdena begreppskartor och den kognitiva teorin. LÄS MER

  4. 9. Meteor som plattform för stöttat lärande och feedback till elever som använder lärbara agenter och begreppskartor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Interaktiva och kognitiva system

    Författare :Magnus Persson; [2017]
    Nyckelord :Meteor;

    Sammanfattning : Historiens Väktare är ett interaktivt läromedel framtaget av Educational Technology Group, som är ett samarbete mellan Linköpings och Lunds universitet. Läromedlet använder olika pedagogiska metoder som lärbara agenter och begreppskartor för att lära ut historia till mellanstadieelever. LÄS MER

  5. 10. Implementation av begreppskartor med zoom och panorering för webb och surfplattor med hjälp av Meteor

    M1-uppsats, Linköpings universitet/Interaktiva och kognitiva system

    Författare :Filip Brolund; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Forskargruppen Educational Technology Group med forskare från Linköpings och Lunds universitet jobbar på ett lärospel i historia för mellanstadiet. En av aktiviteterna i spelet är att skapa begreppskartor och denna aktivitet är i behov av en uppgradering för att kunna utmana eleverna på en svårare nivå. LÄS MER