Sökning: "Behaviorism"

Visar resultat 11 - 15 av 76 uppsatser innehållade ordet Behaviorism.

  1. 11. Piska och Morot : En vetenskaplig essä om belöning och bestraffning i skolan

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Mustafa Abdi; Samuel Sjökvist; [2020]
    Nyckelord :reward; punishment; behavioral problems; behaviorism; obedience culture; low-affective treatment; CPS; belöning; bestraffning; beteendeproblem; behaviorism; lydnadskultur; lågaffektivt bemötande; CPS;

    Sammanfattning : This essay takes its starting point in two stories where we each describe a self-experienced dilemma. By using the stories as a starting point, the essay aims to find out what the advantages and disadvantages of reward and punishment are and why they have such a significant place in schools. LÄS MER

  2. 12. Barn med diagnosen autism i förskolan : - En kvalitativ intervjustudie om hur förskollärare och specialpedagoger arbetar med barn med diagnosen autism i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Amanda Cox; Ahlam Omer; [2020]
    Nyckelord :Autism; förskollärare; specialpedagog; kvalitativ intervju; sociokulturellt perspektiv; behaviorism;

    Sammanfattning : Förskolan är en plats där alla barn ska känna sig trygga och sedda. De har rättigheter som ska bli tillgodosedda av förskollärarna och ge möjlighet till utveckling. LÄS MER

  3. 13. ”Vad händer om jag gör fel?” : en kvalitativ innehållsanalys av appar anpassade för användning i ämnet svenska i grundskolans tidigare år.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Jenny Eriksson; Anna Lindberg; [2020]
    Nyckelord :Analysverktyg; appar; läs- och skrivutveckling; trial and error; behaviorism; sociokulturella perspektivet;

    Sammanfattning : Forskning som analyserar appar och dess användning vid läs- och skrivutveckling är ett tämligen outforskat område. Syftet med studien är att analysera och belysa funktionen hos appar som är anpassade för och används i grundskolans åk 1–3 i ämnet svenska inom området läsa och skriva. LÄS MER

  4. 14. Informationsvideo om coronaviruset : Att visualisera textbaserad information så att den blir tillgänglig

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Oscar Zens; [2020]
    Nyckelord :Information design; informative illustration; moving image; explainer video; corona virus; cognition; rhetoric; behaviourism; semiotics; dyslexia; learning and qualitative; Informationsdesign; informativ illustration; rörlig bild; animation; informationsvideo; coronaviruset; kognition; retorik; behaviorism; semiotik; dyslexi; lärandet; kvalitativ studie; krisinformation;

    Sammanfattning : I takt med coronaviruspandemin arbetade myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) med att utveckla information om coronaviruset. En del av den nya informationen publicerades på krisinformation.se. Informationen som fanns på krisinformation. LÄS MER

  5. 15. Matematik för problemlösning eller problemlösning för matematik? : Lärandeperspektiv i problemlösningsuppgifter i läroböcker för årskurs 4-6.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Nina Radtchenko; Therese Ullsten; [2020]
    Nyckelord :matematik; problemlösning; årskurs 4–6; läromedelsanalys; lärandeteorier;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på i vilken utsträckning olika perspektiv på lärande är representerade i problemlösningsuppgifter i matematikläroböcker för årskurs 4–6. I studien har olika teorier om lärande kopplats ihop med olika begrepp och perspektiv för att förklara och kategorisera problemlösningsuppgifter i läromedlen. LÄS MER