Sökning: "Bemötande gymnasiet"

Visar resultat 1 - 5 av 40 uppsatser innehållade orden Bemötande gymnasiet.

  1. 1. Menstruation… en unik upplevelse!? : En kvalitativ studie om kvinnliga elevers erfarenhet av menstruation kopplat till ämnet idrott och hälsa

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Filippa Elander; Hanna Jonsson; [2024]
    Nyckelord :Menstruation; delaktighet; idrott och hälsa;

    Sammanfattning : Aim: The purpose of this study is to examine the experiences of female high school students’menstruation in relation to the subject of physical education, as well as students' experiencesof teachers' responses to menstruation during lessons. The following research questions are:1. What are the students' views on menstruation?2. LÄS MER

  2. 2. Riksgymnasieelevers utbildningsstrategier : En kvalitativ intervjustudie om Riksgymnasieelevers utbildningsstrategier och framtidsplaner

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :oscar sundal; [2022]
    Nyckelord :Utbildningskapital; Utbildningsstrategi; Riksgymnasiet; Bemötande;

    Sammanfattning : I denna studie ämnar jag skapa förståelse för samt bidra med kunskap om hur några ungdomar som är eller tidigare varit elever vid ett av landets Riksgymnasier för rörelsehindrade resonerar om utbildning och planer för framtiden. Den svenska arbetsmarknaden och utbildningsmarknaden har under ett antal år förändrats avsevärt. LÄS MER

  3. 3. Att vägleda NPF-elever på gymnasiet

    M1-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Malin Björkbrant; Janna Hultén; [2022]
    Nyckelord :NPF; Gymnasieskola; Vägledningssamtal; Handlingshorisont; SCCT;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att förstå för hur studie- och yrkesvägledare inom gymnasieskolan bemöter elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF). I inledningen beskrivs hur skolan skall vara likvärdig för alla elever, men hur tidigare forskning visar att elever med NPF har andra behov som inte tillmötesgås. LÄS MER

  4. 4. Två lärares pedagogiska handlingar i syfte att stödjasvenska som andraspråkselever med autism i derasandraspråksinlärning : En intervjustudie i svenska som andraspråk

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Frida Palm; [2022]
    Nyckelord :Autismspektrumtillstånd AST ; autism; svenska som andraspråk; språkinlärning; pedagogiskt stöd.;

    Sammanfattning : I denna studie intervjuades två SVA-lärare (svenska som andraspråkslärare) somundervisade i SVA (svenska som andraspråk) och i studien lyfts deras beskrivningarav upplevelser av hur SVA-elever (svenska som andraspråkselever)andraspråksspråkinlärning påverkas av sitt autismspektrumtillstånd (AST). Dessutomundersöktes om de två SVA-lärarna ansåg att elevernas autism (AST) hade haft någoninverkan på elevernas förutsättningar att lära sig svenska som andraspråk. LÄS MER

  5. 5. Lågstadiets demokrati och värdegrund i och omkring ämnet samhällskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Johanna Gustavsson; [2021]
    Nyckelord :democracy; values; primary school; conditions; curriculum; syllabus; textbooks; teacher´s speeaches on democracy and values; demokrati; värdegrund; lågstadiet; betingelser; läroplanen; kursplanen; läroböcker; lärares tal om demokrati och värdegrund;

    Sammanfattning : Skolan har ett viktigt arbete i att förbereda eleverna för ett liv i vårt demokratiska samhälle och utbilda dem till goda medborgare med kunskaper om demokrati och värdegrund vilket ska leda till att de ska kunna verka för dessa. Förskning kring demokrati och värdegrund är främst riktad mot grundskolans högre år och gymnasiet. LÄS MER