Sökning: "Bemötande utvecklingsstörning"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden Bemötande utvecklingsstörning.

  1. 1. Upplevelser och erfarenheter av mötet med hälso- och sjukvården för personer med autismspektrumtillstånd : en litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Sophiahemmet Högskola

    Författare :Rosa dos Reis Miguel; Andreea Helga Macarie; [2022]
    Nyckelord :Autism spectrum disorder; Experiences; Healthcare; Patient perspective; Autismspektrumtillstånd; Erfarenheter; Patientupplevelse; Sjukvård;

    Sammanfattning : Bakgrund Autismspektrumtillstånd [AST] innefattar autism och andra autismliknande syndrom och är en utvecklingsstörning som påverkar kommunikationsförmågan, socio-emotionella förmågan, samt kännetecknas av repetitiva beteenden och specifika intressen. Prevalensen för AST ligger omkring en procent i världens befolkning med stigande trender, och associeras med flera olika komorbiditeter som kan förekomma. LÄS MER

  2. 2. Skolformsövergång för elever med intellektuell funktionsnedsättning : En studie om upplevelser och erfarenheter av sen övergång från grundskola till grundsärskola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Kajsa Hjelmblom; Annika Brunzell; [2020]
    Nyckelord :Grundsärskola; grundskola; intellektuell funktionsnedsättning; skolformsövergång; kontinuiteter.;

    Sammanfattning : Detta är en småskalig studie inom speciallärarprogrammet, inriktning utvecklingsstörning. Studien har en kvalitativ forskningsansats där metodansatsen är inspirerad av fenomenologin. LÄS MER

  3. 3. ”Det är därför man går här, vi har ju problem allihop i klassen” : En livsberättelse om två grundsärskoleelevers erfarenheter från sin skoltid

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Monia Eriksson; [2019]
    Nyckelord :Relationships; Special School; Developmental Disabilities; Treatment; Experiences; Relationer; Grundsärskola; Utvecklingsstörning; Bemötande; Erfarenheter;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få en inblick i två grundsärskoleelevers erfarenheter av hur de har blivit bemötta i skolan. Studien är gjort utifrån forskningsansatsen livsberättelse för att på bästa sätt ge studiens informanters röster mest rättvisa. LÄS MER

  4. 4. Betyg i grundsärskolan : normalisering eller stigmatisering?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Jessica Svensson; Sandra Grengby; [2019]
    Nyckelord :Betyg; demokrati; grundsärskola; normalisering; stigmatisering; utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : Studien utreder syftet med betyg i grundsärskolan, samt huruvida betygsättningen i sig eventuellt leder till ökad stigmatisering för elever i grundsärskolan. Bakgrunden beskriver bland annat grundsärskolan som skolform samt syftet med betyg. Därefter följer teoridelen som tar avstamp i Goffmans teorier om stigmatisering. LÄS MER

  5. 5. Hallå! Det är mig du ska prata med! : En kvalitativ studie om bemötande, kommunikation och delaktighet i mötet med personer som saknar ett verbalt språk.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Socialt arbete

    Författare :Matilda Aedel; Catrin Rosell; [2018]
    Nyckelord :Utvecklingsstörning; funktionshinder; funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : I början på 1990-talet kom lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (1993:387) och Lagen om assistansersättning (1993:389). Detta skapade möjligheter för funktionshindrade att få förutsättning till ett självständigt liv. LÄS MER