Sökning: "Bemötande vårdcentral patient"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Bemötande vårdcentral patient.
1. Distriktssköterskornas upplevelser av att möta patienter med psykisk ohälsa inom primärvården : Systematisk litteraturstudie
Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärdSammanfattning : Psykisk ohälsa är ett ökande problem i samhället idag. Personer med psykisk ohälsa diskrimineras i samhället och inte minst inom hälso- och sjukvården. År 2019 led 970 miljoner människor i världen av någon form av psykisk ohälsa, och varje år avlider 14,3 % av jordens befolkning till följd av den psykiska ohälsan. LÄS MER
2. Offentlig vs. Privat primärvård : En studie kring patienters nöjdhet inom svensk primärvård
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärdSammanfattning : I Sverige finns både vårdcentraler som bedrivs offentligt samt vårdcentraler som bedrivs privat. Det som dessa vårdcentraler har gemensamt är att de finansieras med statliga medel. Denna studie undersöker om det finns skillnader i hur nöjda patienter är med dessa två typer av vårdcentraler. LÄS MER
3. Asylsökandes upplevelser av bemötande inom flyktinghälsan och primärvården - en intervjustudie.
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)Sammanfattning : Bakgrund: Sverige tar emot många asylsökande vilket har medfört att arbetsbelastningen för distriktssköterskor inom primärvården har ökat. Några av de svårigheter som distriktssköterskan ställs inför när det gäller omvårdnaden och omhändertagandet kring asylsökande är bland annat, att bemöta dem med vänlighet och respekt och att försöka lindra deras lidande. LÄS MER
4. Distriktssköterskans förhållningssätt till hälsolitteracitet i bemötandet av patienter på en vårdcentral
Magister-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärdSammanfattning : Hälsolitteracitet innebär patientens kognitiva förmåga att förstå och tillämpa hälsoinformation. Enligt Hendersons omvårdnadsteori bör sjuksköterskan förstå och assistera när patienten inte har tillräcklig motivation, kunskap eller styrka för att självständigt uppnå hälsa. LÄS MER
5. "DET ÄR JAG SOM PATIENT SOM SKA VARA I CENTRUM" : Om äldre vårdsökandes erfarenheter av telefonrådgivning på vårdcentral
Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : Bakgrund: Telefonrådgivning är en växande verksamhet och utgör en stor del av distriktssköterskans arbete på vårdcentral. För vårdsökande innebär det att få råd, information och stöd för att öka tryggheten i vardagslivet. LÄS MER