Sökning: "Berättande pedagogisk metod"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Berättande pedagogisk metod.

  1. 1. Bordsrollspel i klassrummet

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och kommunikation

    Författare :Kristoffer Hermansson; David Schück; [2019]
    Nyckelord :Rollspel; bordsrollspel; pedagogiskt rollspel; rollperson; spelledare; multikognitiv inlärningsprocess; interaktiv inlärningsprocess; litteraturundervisning; berättande; fantasi; motivation; processdrama; process drama; tillämpat drama; applied drama; sitting drama; spelifiering; spelbaserat lärande; föreställningsvärldar; upplevelsebaserat lärande; interaktiva texter; mantle of the expert;

    Sammanfattning : I detta arbete undersöks bordsrollspel som pedagogisk metod. Spelets komponenter, berättande, drama och spel, undersöks i detalj och i förhållande till bordsrollspel. LÄS MER

  2. 2. #visavärlden : Att utveckla berättande och ge röst i bildämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Axel Wingborg; [2016]
    Nyckelord :bildämnet; berättande; röst; identitet; visuell kultur;

    Sammanfattning : Projektet #visavärlden fokuserar lika mycket på att lära ut tolkning om konst som det själva skapandet av egen konst. Genom moment där eleverna exponeras för, tolkar och diskuterar konst skaffar de kunskaper och inspiration för att sedan producera sina egna verk. LÄS MER

  3. 3. Narrativt bildstöd som pedagogisk metod vid bildskapande : En studie om hur några treåriga barn påverkas i sitt ritande då de stöds genom ett pedagogiskt fokus mot berättande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Mejt Ståbi; [2016]
    Nyckelord :Förskola; Bildskapande; Narrativ; Multimodalt berättande;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att genom att testa och vidareutveckla en ny metod för stödjande av barns lust att rita/måla, hitta sätt att få även de barn som inte brukar uppskatta förskolans bildskapande att göra detta. Den nyskapade metoden har givits namnet narrativt bildstöd, och bygger på att barnens fokus riktas mot att berätta. LÄS MER

  4. 4. Den osynliga flickan : En elev i samhällsvård berättar om sina upplevelser av skolan och hur de har påverkat henne

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Pia Bäckman; [2013]
    Nyckelord :socialtjänst; samhällsvård; skolerfarenheter; socialkonstruktionism; stämplingsteori; livshistorieintervju; självbild; identitet; relationer;

    Sammanfattning : Sammanfattning Studien syfte är att undersöka hur en elev som har haft stödinsatser från socialtjänsten har upplevt sin skolgång. Utifrån mitt syfte har jag utgått från frågeställningarna: Hur beskriver informanten de omständigheter/faktorer som har påverkat hennes självbild/lärandeidentitet i skolåldern? Vilken bild av skolan som en plats för lärande/social arena träder fram i elevens berättelse och vad blir dess eventuella betydelse för utformningen av en pedagogisk praktik? Studiens teoretiska ansats är socialkonstruktionism och stämplingsteori. LÄS MER

  5. 5. Pedagogiskt Drama - En möjlighet, Empirisk studie med ungdomar om normer, sexualitet och könsidentitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Camilla Gisslow; [2012]
    Nyckelord :Normer; sexualitet; könsidentitet; pedagogisk drama;

    Sammanfattning : Min studie är av kvalitativ art med syftet att undersöka om jag med hjälp av dramapedagogik kunde medvetengöra olika normer och i synnerhet normer kring genus, sexualitet, homosexualitet och könsöverskridande identitet i en klass med elever i 13-14 års ålder. Min empiriska del av studien bestod av olika dramapedagogiska övningar och gruppdialog med eleverna. LÄS MER