Sökning: "Besökarperspektiv"
Hittade 4 uppsatser innehållade ordet Besökarperspektiv.
1. Människan i montern : Om museipublikens inställning till mänskliga kvarlevor
Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för kulturantropologi och etnologiSammanfattning : This study focuses on the attitudes of museumgoers toward the exhibition of human remains in modern Swedish museums. More specifically, it deals with how their attitudes toward remains are shaped and informed by museums’ materiality and institutionalized authority, whether they think of remains as humans or objects, as well as how these dead bodies ultimately become culturally meaningful to us who are still alive. LÄS MER
2. Det sista utställningsrummet : En jämförande undersökning av museibutikens roll för två temporära konstutställningar
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetikSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka de föremål som säljs i museibutikerna i anknytning till två temporära konstutställningar och vilken roll dessa spelar för upplevelsen av utställningarna. De studerade utställningarna är Gilbert & George The Great Exhibition på Moderna Museet i Stockholm och Dansk guldålder på Nationalmuseum i Stockholm. LÄS MER
3. Smyckeskrinet : en gestaltning av arbetsområdet i Uppsala Stadsträdgård
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Urban and Rural DevelopmentSammanfattning : I en allt tätare stadsmiljö ställs högre krav på de grönytor som finns, samtidigt som de också får utstå ett högre tryck. De urbana parkerna är betydelsefulla inte bara för den biologiska mångfalden, men också för människors hälsa. Det här arbetet är ett gestaltningsförslag för en del av Uppsala Stadsträdgård. LÄS MER
4. Den vita kubens levnad : historia och nutid av konstutställningsformen den vita kuben ur ett museologiskt utställningsdesigns- och besökarperspektiv
Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för ABM, digitala kulturer samt förlags- och bokmarknadskunskapSammanfattning : The exhibition form ”the white cube” has become a convention in the design of art exhibitions, which has its foundation in the modernism‟s ideal where the artwork was meant to speak for itself. The convention has become such as the information about the work of arts doesn‟t belong on the walls because it then might disrupt and take over the experience of the work of art‟s visual appearance. LÄS MER