Sökning: "Beteende på sociala medier"

Visar resultat 1 - 5 av 192 uppsatser innehållade orden Beteende på sociala medier.

  1. 1. Generation Z - Lojalitetens fiende?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Caroline Hamilton Henze; Linn Andreasson; Sofia Lind; [2024]
    Nyckelord :Varumärkeslojalitet; Lojalitetsprogram; Generation Z; Engagemang; Trender.; Business and Economics;

    Sammanfattning : Examensarbetets titel: “Generation Z - Lojalitetens fiende?”. En kvalitativ studie om Generation Zs relation till varumärkeslojalitet. Seminariedatum: 2024-01-11 Ämne/Kurs: FEKH29, Företagsekonomi: Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå. LÄS MER

  2. 2. Diskriminering på sociala medier: En designstudie i syfte att minimera diskriminering genom design på sociala medier

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för informationsteknologi

    Författare :Mateusz Gregus; Carl Lemón; [2024]
    Nyckelord :Sociala medier; diskriminering; användarbeteenden online; designprinciper;

    Sammanfattning : Sociala medier har miljontals användare och erbjuder en plattform där människor kankommunicera och interagera med varandra dagligen. I takt med att antalet användare avsociala medier ökat, har också diskriminering online blivit ett stort problem som är svår atteliminera. LÄS MER

  3. 3. Pinocchio till förmån för andra: Om förhållandet mellan empati, medkänsla, och prosociala lögner

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap

    Författare :Hannah Numanovic; Zakholi Lorin; [2023]
    Nyckelord :Empati; Medkänsla; Prosociala lögner; Ljugande; Prosocialt beteende; Kön;

    Sammanfattning : Denna kvantitativa studie behandlar huruvida empati förutsäger prosociala lögner ivardagliga situationer hos unga vuxna. Studiens syfte är att undersöka om hög grad avempati innebär hög grad av prosocialt ljugande och om det finns signifikanta könsskillnader iförhållandet mellan empati och prosociala lögner. LÄS MER

  4. 4. Sociala mediers påverkan på investerares riskbenägenhet : En undersökning av medierande faktorer

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Fredrik Hermodsson; Viktor Gamstorp; [2023]
    Nyckelord :Behavioral finance; risk propensity; social media; cognitive dissonance; overconfidence; regret aversion; irrationality.; Beteendeekonomi; riskbenägenhet; sociala medier; kognitiv dissonans; överdrivet självförtroende; ångeraversion; irrationalitet.;

    Sammanfattning : Det senaste decenniet har användandet av sociala medier exploderat och blivit en plattformdär information och tips om aktier och investeringar delas ut. Unga personer är de störstaanvändarna av sociala medier, och tidigare studier visar att denna åldersgrupp uppvisar ettmer riskfyllt beteende på aktiemarknaden. LÄS MER

  5. 5. Under press : En studie om A-traktorförares gruppidentitet, omgivningen och medias påverkan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Petra Markrud; Abdallah Naif; [2023]
    Nyckelord :social identity; social categorization; group identity; tractor class A-drivers; media social media; social identitet; social kategorisering; gruppidentitet; A-traktorförare; media sociala medier;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa A-traktorförares upplevelser av att ingå i en grupp som är stigmatiserad av samhället – hur de socialt konstruerar och reproducerar sin gruppidentitet i en kontext där de är ifrågasatta i media, liksom av sin omgivande sociala kontext. Social identitetskonstruktion, gruppnormer och sociala normer, och andra etablerade teorier och koncept användes för att tolka våra resultat. LÄS MER