Sökning: "Beteendeproblem i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden Beteendeproblem i förskolan.

  1. 1. Barn i problematiska situationer i förskolan : en kvalitativ intervjustudie om hur personal i förskolan beskriver och arbetar med barn i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Sandra Enbom; Erika Stark; [2022]
    Nyckelord :Barn i behov av särskilt stöd; beteendeproblem; dokumentation; specialpedagogisk dokumentation; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Studien undersöker förskolepersonals beskrivning gällande arbetet med barn i behov av särskiltstöd genom att intervjua verksam personal i olika förskolor. Många forskare använder olika begrepp för att beskriva barn i behov av särskilt stöd, vi valde att använda oss av ett nytt begrepp barn i problematiska situationer i förskolan. LÄS MER

  2. 2. "Att hitta gnistan hos barnet" : Betydelsen av pedagogers arbete med barns motivation när beteendeproblem uppstår i förskola och skola

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Linda Bäckström; Pearson Katherine; [2021]
    Nyckelord :Autonomi; beteendeproblem; förutsättningar; kompetens; motivation; tillhörighet;

    Sammanfattning : Saknar barn motivation till skolan finns det en risk att de misslyckas vilket skulle kunna leda till dålig självkänsla och beteendeproblem. Tar vi inte beteendeproblem på allvar redan i tidig ålder så är risken att problemen växer och följer med barnen upp i skolåren och även in i vuxenlivet. LÄS MER

  3. 3. Lågaffektivt bemötande i förskolan : En del av vardagen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Evin Ciftci; Eyad Damra; [2019]
    Nyckelord :Lågaffektivt bemötande; inkludering; förskola; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Denna studie syftade till att undersöka hur yrkesverksamma inom förskolan uppfattar lågaffektivt bemötande. Samt fokuserade vi på mötet med barn som uttrycker ett problemskapande beteende i förskolans verksamhet, tillsammans med begreppet inkludering titta närmare på hur det används i samband med lågaffektivt bemötande. LÄS MER

  4. 4. ”Barn gör så gott de kan” : En intervjustudie om förhållningssätt och strategier imötet med barn som har utagerande beteendeproblem i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Matilda Ahlström; Sandra Dangardt; [2018]
    Nyckelord :Utagerande beteendeproblem; förskola; förskollärares förhållningssätt; specialpedagog;

    Sammanfattning : Förskollärare har idag tendenser att kategorisera barn efter deras beteende, det kan leda till att barn blir exkluderade i förskolans verksamhet.  Vi har därför valt att undersöka hur förskollärare och specialpedagoger förhåller sig till barnet och barnets beteende. LÄS MER

  5. 5. Räcker erfarenheten till? : En intervjustudie om bemötande av utåtagerande beteende i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Kristofer Sandberg; Louise Herbertsson; [2017]
    Nyckelord :Bemötande; Beteendeproblematik; Utåtagerande beteende; Specialpedagogik;

    Sammanfattning : Bakgrund Beteendeproblem, som det utåtagerande beteendet inräknas i, tar sin grund i att barnet beter sig på ett sätt som inte följer samhällets normer och regler för vad som är accepterat. Orsaker till beteendet kan vara bland annat språkliga, fysiska eller känslomässiga. LÄS MER