Sökning: "Beteendeproblematik"
Visar resultat 21 - 25 av 46 uppsatser innehållade ordet Beteendeproblematik.
21. Barn och unga med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. I ett glapp mellan LVU och LPT?
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : Gränsdragningen mellan lag (1990:52) med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU) och lag (1991:1128) om psykiatrisk tvångsvård (LPT) har länge varit föremål för diskussion. Det finns idag barn och unga med beteendeproblematik som varken uppfyller kriterierna för tvångsvård enligt LVU eller LPT. LÄS MER
22. – Se mig! Elevers upplevelser av skolans stödinsatser vid beteendeproblem
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)Sammanfattning : Att komma tillrätta med de beteendeproblem som förekommer i den svenska skolan ses av både många lärare, föräldrar och elever som en stor utmaning. Grundat i detta problem var studiens övergripande syfte att få en djupare förståelse för stödinsatser då en beteendeproblematik uppkommit. LÄS MER
23. Räcker erfarenheten till? : En intervjustudie om bemötande av utåtagerande beteende i förskolan.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Bakgrund Beteendeproblem, som det utåtagerande beteendet inräknas i, tar sin grund i att barnet beter sig på ett sätt som inte följer samhällets normer och regler för vad som är accepterat. Orsaker till beteendet kan vara bland annat språkliga, fysiska eller känslomässiga. LÄS MER
24. Samverkan mellan elevhälsa och lärare i grundsärskola med fokus på beteendeproblematik : Eller: Varför blev det som det blev när vi gjorde som vi gjorde?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Abstract The aim of this study is to highlight how teachers in compulsory schools for pupils with intellectual disability experience and describe the preventative work and support contributed by the school health services, especially when it comes to behavioral issues. To obtain answers I proposed the following questions: How do teachers in compulsory schools for pupils with intellectual disability define behavioral issues and what experiences do they have of working in a preventing way? How do teachers in compulsory schools for pupils with intellectual disability experience preventative support, in collaboration with school health services, with added attention of behavioral issues? What various forms of collaboration occur between the different professions within school health service and the teachers in compulsory schools for pupils with intellectual disability? How do teachers in compulsory schools for pupils with intellectual disability describe organizational preconditions and potential challenges of collaboration? My chosen method was semi structured interviews which were organized based on three different themes. LÄS MER
25. Att identifiera och stödja särbegåvade barn i förskolan : En enkätstudie om förskolepedagogers självupplevda kunskaper
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/PedagogikSammanfattning : Syftet med presenterat examensarbete är att undersöka förskolepedagogers kunskap om särbegåvade barn. Frågeställningen består av två forskningsfrågor; Hur uppfattar förskolepedagoger sin kunskap om särbegåvade barn? Uppvisar förskolepedagoger tecken på kunskap om särbegåvade barn? För att svara på dessa forskningsfrågor har en enkätundersökning genomförts, som riktat sig till yrkesverksamma förskollärare och barnskötare runt om i Sverige. LÄS MER