Sökning: "Betydelse av att läsa högt"
Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden Betydelse av att läsa högt.
1. Finns det ett samband mellan vad den unga hunden utfodras med och resultat på HD- och ED-röntgen?
Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Anatomy, Physiology and BiochemistrySammanfattning : Höftledsdysplasi (HD) och armbågsledsdysplasi (ED) är utvecklingsstörningar som leder till missbildningar i lederna. Sjukdomarna har genetisk bakgrund men trots omfattande avelsprogram mot sjukdomarna kvarstår problemen hos många hundar. LÄS MER
2. Järna Folkets Hus + "Platsen där allt har ben"
Kandidat-uppsats, KTH/ArkitekturSammanfattning : Projektet presenterar ett förslag till en ny typologi av Folket Hus, som är en kombination av växthus, odlingslotter och ett hus rum för folket. Baserad på uppkomsten och dess betydelse historiskt har Folket Hus varit riktad först och främst till vuxna. LÄS MER
3. Högläsning i förskolan : En enkätstudie om pedagogers arbete med barns delaktighet och språkutveckling
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Bakgrund Vår undersökning är inriktad mot högläsning i förskolan. Vårt fokusområde berör pedagogernas syn på högläsning och de tillfällen som pedagogerna skapar för ämnet i förskoleverksamheter. Forskarna lyfter fram pedagogernas olika syften med högläsning. LÄS MER
4. Högläsning – är det bara att läsa högt, kapitel för kapitel? : En intervjustudie om hur åtta verksamma lärare värderar och arbetar med högläsning i årskurs 1-3
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)Sammanfattning : The purpose of the survey is to increase through interviews the knowledge of how active teachers value reading aloud and how this is reflected in their teaching. The focus is then to find out how they plan the reading aloud and in what perspective they focus on it and in what way teachers believe that students benefit from reading aloud as a form of teaching. LÄS MER
5. Barns literacyutveckling genom högläsning i förskolan : En systematisk litteraturstudie
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Att läsa högt för barn är en vanlig aktivitet i de flesta förskoleverksamheter och har en bidragande faktor till att barn lär sig läsa och skriva. Denna systematiska litteraturstudie riktas mot de aspekter i högläsningen som bidrar till att barns literacyutveckling gynnas utifrån ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER