Sökning: "Betydelsebärande faktorer"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Betydelsebärande faktorer.

  1. 1. Barns röster är viktiga : Pedagogers erfarenheter av arbete med delaktighet och barns perspektiv i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Maria Kärvås; Pam Synnergren; [2021]
    Nyckelord :Delaktighet; Barns perspektiv; Förskola; Barnsyn;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka förskollärares och barnskötares erfarenheter om deras uppfattningar kring hur barns delaktighet och perspektiv kan få synliggöras i verksamheten på förskolan. Denna studie genomförs för att bidra med ytterligare kunskap, då det finns en begränsad forskning kring de yngsta barnens delaktighet och perspektiv i förskolan. LÄS MER

  2. 2. Matematisk begreppsförståelse genom laborativt arbete i årskurs 4–6 : Begreppsförståelse som mål med laborativa material

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Camilla Timbré; [2017]
    Nyckelord :laborativ matematik; laborativt material; konkret material; begrepp; manipulatives; concrete mathematics; concrete materials; concept;

    Sammanfattning : Den här systematiska litteraturstudien syftar till att undersöka vad forskning säger om att öka elever i årskurs 4–6 begreppsförståelse i matematik genom laborativa material och aktiviteter. Ett lärarperspektiv har antagits och studien behandlar olika faktorer som i de ingående ämnesdidaktiska artiklarna identifierats som betydelsebärande för den laborativa matematikundervisningen. LÄS MER

  3. 3. Undersökande arbetssätt i grundskolan : En systematisk litteraturstudie om hur ett undersökande arbetssätt kan främja elevers lärande av naturvetenskapliga begrepp och fenomen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Josefin Bolander; [2016]
    Nyckelord :Undersökande arbetssätt; laborativt arbete; naturvetenskap; grundskolan;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka vad tidigare forskning funnit betydelsefullt för elevers lärande av naturvetenskapliga begrepp och fenomen kopplat till ett undersökande arbetssätt. För att besvara studiens frågeställning har en systematisk litteraturstudie genomförts där tidigare forskningsresultat analyserats och diskuterats. LÄS MER

  4. 4. Pedagogers uppfattningar om skapandet av lärmiljöer som kan främja ett entreprenöriellt lärande : - Betydelsebärande faktorer.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Susanne Bostrand; Peter Sahlin; [2016]
    Nyckelord :Betydelsebärande faktorer; Entreprenöriellt lärande; Förskola; Lärmiljö; Pedagogers uppfattningar; Reggio Emilia; Skapande av lärmiljöer;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka vad pedagoger vid Reggio Emiliainspireradeförskolor har för uppfattningar kring skapandet av lärmiljöer för att ur dettamaterial kunna urskilja betydelsebärande faktorer för detta skapande. En diskussion förssedan kring huruvida dessa betydelsebärande faktorer är möjliga att koppla ihop medskapandet av lärmiljöer som främjar ett entreprenöriellt lärande. LÄS MER

  5. 5. Tre yrkeskategoriers syn på tillgängliga lärmiljöer för individintegrerade elever.

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Carina Homanen; [2016]
    Nyckelord :En skola för alla; individintegrerade elever; inkludering; tillgängliga lärmiljöer.;

    Sammanfattning : Diskursen för utbildning i Sverige och flera andra länder är "en skola för alla". En skola där alla elever känner social och pedagogisk delaktighet, och oavsett behov av stöd har tillgång till inkluderande och tillgängliga lärmiljöer. LÄS MER