Sökning: "Betydelsen av fysisk aktivitet i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden Betydelsen av fysisk aktivitet i förskolan.

  1. 1. Arbetet med fysisk aktivitet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Magdalena Larsson; [2024]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; förskola; planerad undervisning; spontan undervisning; förskollärare; hälsa och välmående.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att studera förskollärares arbete med fysisk aktivitet i undervisningen.Studiens fokusområde berör ämnet fysisk aktivitet och är en fördjupning i förskollärarens arbetemed fysisk aktivitet i den planerade och spontana undervisningen. LÄS MER

  2. 2. Fysisk aktivitet i förskolan : Förskollärares arbetssätt med och förhållningssätt tillfysisk aktivitet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Matilda Begntsson; Fanny Sjölund; [2023]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; rörelse; förskollärare; förhållningssätt; den pedagogiska miljön;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra vilka inställningar det finns blandförskollärare gällande fysisk aktivitet och arbetet kring det i förskolan.Forskning visar på att förskollärares förhållningssätt till fysisk aktivitet ochkunskap om ämnet påverkar vilka möjligheter barn får till fysisk aktivitet iförskolan. LÄS MER

  3. 3. Förskollärares uppfattning om fysisk aktivitet tillsammans med barn i behov av särskilt stöd : En intervjustudie utifrån ett specialpedagogiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Anna Nylander; Jenny Lunnehed; [2023]
    Nyckelord :: barn i behov av särskilt stöd; fysisk aktivitet; förskollärares uppfattning; likvärdig utbildning;

    Sammanfattning : Fysisk aktivitet är viktigt för alla individer för en god hälsa och ett gott välbefinnande och inte minst för barnens lärande och utveckling. Därför undersöks hur förskollärare uppfattar deras möjligheter samt begränsningar på ett likvärdigt sätt arbeta med fysisk aktivitet tillsammans med barn i behov av särskilt stöd i förskolan. LÄS MER

  4. 4. Fysisk aktivitet i förskolan : En studie om förskollärares förhållningssätt till barns fysiska aktivitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Kristina Fransson; Malin Johansson; [2022]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; förskollärare; pedagog; hermeneutik; fysisk miljö; inflytande och delaktighet.;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka förhållningssätt bland förskolläraretill barns fysiska aktivitet i förskolan, samt bidra till förståelse för vilken inverkan den fysiska miljön har på förskolebarns möjligheter till fysisk aktivitet i förskolan. Syftet är även att undersöka vilka möjligheter till inflytande som förskollärarna ger barnen i den fysiska aktiviteten, samt hur förskollärare gör om barnen inte vill delta i de fysiska aktiviteterna. LÄS MER

  5. 5. Fysisk Aktivitet i förskolan : Erfarenheter, föreställningar och betydelsen av pedagogers deltagande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Simone Ljung; Sofia Svennberg; [2020]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; Förskola; Fokussamtal; Förskollärare; Barnskötare; Idrottsförskola;

    Sammanfattning : Det här är en kvalitativ studie om fysisk aktivitet i förskolan. Studien utgår från det socialkonstruktionistiska perspektivet genom att belysa hur förskollärare och barnskötare konstruerar kunskaper och erfarenheter kring fysisk aktivitet. LÄS MER