Sökning: "Betyg i dans"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden Betyg i dans.

  1. 1. När eleverna själva får välja! : En kvantitativ undersökning av måluppfyllelse och betyg vid ett inriktningsval i idrott och hälsa

    Master-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysisk aktivitet och hälsa

    Författare :Mathilda Appelgren; [2023]
    Nyckelord :Idrott och hälsa; gymnasiet; motivation; SDT; autonomi; betyg;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet med studien var att undersöka hur en 2-årig intervention med ett inriktningsval i idrott och hälsa på gymnasiet samverkar med elevernas måluppfyllelse och betyg. Frågeställningarna var: Vilka eventuella skillnader i måluppfyllelse och betyg kan ses hos eleverna i interventionen jämfört med skolans övriga elever som läser samma kurs? Ytterligare frågeställningar var om detta såg olika ut för elever på yrkesförberedande program respektive högskoleförberedande program samt för flickor respektive pojkar. LÄS MER

  2. 2. Hur förhåller sig idrottslärare till den reviderade läroplanen? : En kvalitativ studie om hur lärare förhåller sig till den reviderade läroplanen, Lgr22.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Linn Thorén; [2023]
    Nyckelord :Curriculum; Interviews with teachers; Lgr22; PE and health; Primary school; Grundskola; Idrott och hälsa; Kursplan; Lgr22; Lärarintervjuer;

    Sammanfattning : In autumn of 2022, the new curriculum for primary school, preschool and afterschool (Lgr22) was introduced. It included revising the structure and content of the curriculum for PE and health. LÄS MER

  3. 3. Dans med svåra steg? : Hur idrottslärare arbetar med och bedömer sina elevers danskunskaper

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sammy Nemer; Jon Mattsson; [2022]
    Nyckelord :Assessment; Bourdieu; Curriculum theory; Dance; Grades; Physical education; Physical education teachers; Bedömning; Betyg; Bourdieu; Dans; Idrott och hälsa; Idrottslärare; Läroplansteori;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka på vilket sätt behöriga idrottslärare bedömer och betygsätter elever i idrott och hälsa gällande dans men även hur de arbetar med detta moment. För att undersöka detta avser studien besvara följande frågeställningar: ●      Hur arbetar idrottslärare med momentet dans i sin undervisning? ●     Hur bedömer idrottslärare eleverna formativt respektive summativt gällande dans? Totalt har sex kvalitativa semistrukturerade intervjuer genomförts med behöriga idrottslärare på både grund- och gymnasieskolor i Skåne. LÄS MER

  4. 4. Dans - ”Så mycket mer än bara nåt fjantigt” : Dans utifrån ett lärarperspektiv i ämnet Idrott och hälsa

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Hanna Stange; [2021]
    Nyckelord :Dance; gender; teacher perspective; sports and health; Dans; genus; lärarperspektiv; idrott och hälsa;

    Sammanfattning : Tidigare studier har visat att dansen har en positiv inverkan på individens hälsa. Trots detta ges dansen ett begränsat utrymme i skolämnet idrott och hälsa. Syftet med denna studie är att undersöka ämnet idrott och hälsa i årskurs 7–9 utifrån ett lärarperspektiv med fokus på lärmomentet dans. LÄS MER

  5. 5. "Det kommer inte på en dans på rosen" : Ungdomars användning av idiom i nationella prov i skolämnena svenska som andraspråk och svenska

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Elisa Pitkälä; [2021]
    Nyckelord :bildlig betydelse; elevtexter; idiom; nationella prov; svenska; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Idiom hör till det svåraste att lära sig i ett språk. Tidigare forskning visar att andraspråksinlärare har svårare att producera idiom än modersmålstalare. LÄS MER