Sökning: "Betyg och bedömning i estetiska ämnen"
Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden Betyg och bedömning i estetiska ämnen.
1. Om man inte tror på sig själv så funkar det typ inte - En kvalitativ studie om självförtroende och risktagande i gymnasieskolans bildundervisning
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och designSammanfattning : Inom de gymnasieskolans estetiska ämnen såsom bild, förväntas eleverna visa på förmågor såsom idérikedom, problemlösning och experimenterande för att finna nyskapande lösningar och nya perspektiv. Eleverna förväntas således att engagera sig i risktagande genom att testa nya ovana material, tekniker och uttryck. LÄS MER
2. Sång i grundskolan : En kvalitativ fenomenografisk studie om elever och lärares uppfattningar om sång i grundskolan.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningenSammanfattning : finns flera olika orsaker till att elever väljer att sjunga eller inte. I min studie vill jag undersöka de bakomliggande faktorerna till det. Aspekter som diskuteras kring är genus, identitet och självbild, självförtroende, motivation, läroplanen, betyg och bedömning samt didaktik. LÄS MER
3. En resa i betygsskalan : en studie av hur medieelever beskriver att bli betygssatta i de medie-estetiska ämnena
M1-uppsats, Konstfack/Institutionen för Bildpedagogik (BI)Sammanfattning : Min tanke bakom undersökningen är att betygsättning och olika former av bedömningssätt är frågor lärare måste ta ställning till i utövandet av sin yrkesroll, från ett makt- och elevperspektiv. Som lärare har man makten att öppna respektive stänga dörrar för elever, då betyg blir avgörande för elevernas vidare utbildning. LÄS MER
4. Bedömning och betyg vid undervisning i digitala bildmedier.
Magister-uppsats, Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningenSammanfattning : Arbetet undersöker fältet bedömning i digitala medier. Syftet är att belysa processen och öka förståelsen vid digitala bildarbeten och bedömning av bildarbetet och den färdiga produkten ur ett didaktiskt perspektiv. LÄS MER
5. Betyg i estetiska ämnen : En undersökning om hur elever och lärare på gymnasieskolan förstår funktionen av betyg.
Magister-uppsats, Institutionen för Bildpedagogik (BI)Sammanfattning : Abstrakt Betyg i estetiska ämnen. En undersökning om hur elever och lärare på gymnasieskolan förstår funktionen av betyg. Grades in aesthetics at upper secondary school. A study on students and teachers understanding of the function of grades. LÄS MER