Sökning: "Betyg och bedömning i estetiska ämnen"

Visar resultat 6 - 10 av 10 uppsatser innehållade orden Betyg och bedömning i estetiska ämnen.

  1. 6. Bedömning och betygsättning i textila ämnen : - om lärares förhållningssätt

    L3-uppsats, Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Erika Tjärner; [2011]
    Nyckelord :Omdömen; lärarperspektiv; estetik; kreativitet; färdighet; slöjdprocess; subjektivitet;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att ta reda på hur lärare i textilslöjd och textila hantverk förhåller sig till och arbetar med bedömning och betygssättning inom sitt ämne. Forskningen består av kvalitativa intervjuer med sex lärare; fyra grundskollärare i textilslöjd och två gymnasielärare i textila ämnen. LÄS MER

  2. 7. Det finns inget svart eller vitt, det finns allt möjligt Bedömning av estetiska läroprocesser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Anette Didrichsen; Erik Hallström; [2010]
    Nyckelord :Estetiska läroprocesser; betyg och bedömning; bild; slöjd; objektivitet; identitet; dokumentation;

    Sammanfattning : Syftet med projektredogörelsen är att undersöka vilka tankar tre lärare i grundskolans senare år har rörande estetiska läroprocesser och bedömning. Alla tre lärare undervisar i estetiska ämnen och anser att elevens läroprocess skall vara en del av det som de grundar ett betyg på. LÄS MER

  3. 8. Kunskaperna i textilslöjd är bra att ha för då slipper man lära sig då man blir äldre! : en studie om hur elever värdesätter sina kunskaper och betyg i textilslöjd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för estetiska ämnen

    Författare :Sofia Fallgren; [2009]
    Nyckelord :bedömning; slöjdprocess;

    Sammanfattning : Syftet med denna semi-kvalitativa undersökning var att undersöka hur elever i år 9 värdesätter sina kunskaper och betyg i textilslöjd. Undersökningen gjordes på tre skolor på olika orter i samma kommun i Mellansverige. Jag intervjuade tre elever på varje skola samt deras textilslöjdslärare. Sammanlagt blev det tolv intervjuer. LÄS MER

  4. 9. Hur elever upplever betyg och bedömning i bild- och medieämnen : - en kvalitativ studie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för estetiska ämnen

    Författare :Sofia Agronius; Eva Sjöberg; [2008]
    Nyckelord :betyg; bedömning; bild; media; gymnasieelever; rättvisa; motivation; upplevelse; kvalitativ;

    Sammanfattning : Betygen är en självklar och ofrånkomlig del i skolans vardag och diskussioner förs hela tiden kring dess utformning, genomförande och betydelse i samhällsdebatten. Ofta är det politikers åsikter man får höra när det gäller betyg och bedömning. LÄS MER

  5. 10. Betygsättning : I ämnet bild på gymnasienivå

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Estetiska ämnen i Lärarutbildningen Umeå

    Författare :Amanda Granberg Högdalh; Anette Bergström; [2007]
    Nyckelord :bedömningskompetens; betygskriterier; bildbedömning;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöks bildlärares syn på bedömning och betygsättning vid gymnasieprogram med estetisk inriktning. Skälet till att vi valt detta ämne är att många lärare verkar uppleva betygsättningen som något negativt, och som blivande lärare är det viktigt att vara väl insatt i dagens betygsystem. LÄS MER