Sökning: "Betygsättning i grundskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 39 uppsatser innehållade orden Betygsättning i grundskolan.

  1. 1. På annorlunda grunder - En studie om So- lärares erfarenheter av bedömning och betygsättning under fjärrundervisning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Linn Corneliusson; [2022-01-18]
    Nyckelord :Covid-19; bedömning; avsedd läroplan; undervisad läroplan; bedömd läroplan; fjärrundervisning; distansundervisning; betygsättning; grundskolan;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker so-lärares erfarenheter av bedömning och betygsättning under den distans- och fjärrundervisning som kom med pandemin våren 2020. Studien utgår från en kvalitativ undersökning i form av informantintervjuer som gjorts både digitalt och personligen. LÄS MER

  2. 2. Sambedömning som strategi för musiklärarens likvärdiga betyg och bedömningspraktik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Emma Jensen; [2022]
    Nyckelord :Sambedömning; strategi; betyg; musik; musiklärare; bedömningspraktik; likvärdighet;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to gain knowledge about what strategies music teachers use to increase the equivalence of assessment and grading in the subject of music in primary school. A qualitative research method has been used with semi-structured interviews of seven music teachers who work as music teachers in primary schools. LÄS MER

  3. 3. Målbrottet i grundskolans musikundervisning : En studie om musiklärares förhållningssätt till målbrottet

    Kandidat-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Frida Johansson; [2022]
    Nyckelord :målbrott sång sångpedagogik;

    Sammanfattning : Under tonåren går både pojkar och flickor igenom målbrottet. Under denna tid ska de delta i grundskolans musikundervisning där sång i grupp är en del av läroplanens centrala innehåll samt ett av kunskapskraven för ett godkänt betyg i ämnet musik (Skolverket, 2011). LÄS MER

  4. 4. Finns det en relative age effect på slutbetyg i svenska grundskolan? : En kvantitativ studie kring hur den relativa ålderseffekten speglas på betyget i svenskagrundskolan.

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Can Izgi; Fredrik Sköld; [2022]
    Nyckelord :Relativ ålderseffekt; betyg; Idrott hälsa; matematik; engelska; likvärdighet; RAE;

    Sammanfattning : Relativ ålderseffekt eller relativ age effekt (RAE) åberopar skillnader i kognitiva och biologiska förmågor som uppstår mellan människor grupperade efter deras kronologiska ålder. Syfte: Att genom hypotesprövning på en kohortpopulation undersöka om födelsetidpunkt samverkar med vilket betyg elever uppnått i ämnet Idrott & Hälsa i den svenska grundskolan. LÄS MER

  5. 5. Bildlärares användning av läroplanen : En kvalitativ studie av hur bildlärare tolkar och använder läroplaner i årskurs 7–9.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Lise-Lotte Vestblad; [2021]
    Nyckelord :Läroplanen; undervisning; målen; elever; bildlärare och bildämnet.;

    Sammanfattning : I denna studie har en kvalitativ undersökning genomförts för att ta reda på bildlärares uppfattningar om och användning av läroplanen i den dagliga undervisningen i ämnet bild. För att samla in empiri gjordes semistrukturerade frågor i en enkätundersökning via nätet där sex respondenter deltog. LÄS MER