Sökning: "Betygsunderlag"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade ordet Betygsunderlag.

  1. 1. Obligatoriskt betygsunderlag eller kreativt redskap? : Lärares och elevers erfarenheter av och syn påarbetsprocessdokumentation i bild och form i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Mats Eriksson; Elise Léonin; [2024]
    Nyckelord :portfoliometodik; metakognition; Gy11; bildundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att få en djupare förståelse för lärares och elevers erfarenheter av, och syn på, elevens egen arbetsprocessdokumentation (portfoliometodik) igymnasieskolans bild- och formkurser. Semistrukturerade kvalitativa intervjuer genomfördes med sex bildlärare på fem gymnasieskolor, och en kvantitativ enkätundersökning i tre klasserpå tre gymnasieskolor som besvarades av sammanlagt 50 elever. LÄS MER

  2. 2. ”Att särskilt beakta” : En intervjustudie om svensklärares värdering av det nationella provet som betygsunderlag

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Anja Held Barkskog; [2022]
    Nyckelord :betygsättning; betyg; svenskämnet; svenska; nationella prov; ämneskonception; grundskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka vilken vikt svensklärare tillmäter resultaten från det nationella provet i svenska i sin betygsättningspraktik samt om det finns något samband mellan svensklärares ämneskonception och hur det nationella provet värderas vid betygsättningen. Metoden som använts för att besvara studiens syfte och frågeställningar är en kvalitativ metod i form av semistrukturerade intervjuer med sju svensklärare. LÄS MER

  3. 3. Lärares röster om det nationella provets roll som likvärdighetsfrämjande betygsunderlag i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Katarina Berg; [2020]
    Nyckelord :bedömning; betygsättning; likvärdighet; matematik; nationella prov;

    Sammanfattning : En betydande andel av Sveriges gymnasieelever elever får högre betyg i sina kurser än de presterar på det nationella provet medan en mycket liten andel elever får ett lägre kursbetyg. Relationen mellan provbetyg och slutbetyg skiljer sig dessutom mellan olika skolor. LÄS MER

  4. 4. Ett prov är ett prov, eller? : Biologilärares användning av skriftliga prov som en del av undervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Marcus Lindborg; [2019]
    Nyckelord :skriftliga prov; summativ bedömning; formativ bedömning; biologiundervisning; biologilärare;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att skapa ytterligare förståelse för lärares användning av skriftliga prov som en del av biologiundervisningen, framförallt för att se vad som påverkar att de använder skriftliga prov och om de har andra syften än rent summativa. Tidigare studier har framförallt fokuserat på andra NO-ämnen och då främst provkonstruktion. LÄS MER

  5. 5. Differensen : Gymnasielärares syn på och användning av nationella prov som betygsunderlag i svenskämnet

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Hansen Jonathan; [2017]
    Nyckelord :Swedish; upper secondary school; national test; grading; equivalence; phenomenology; svenska; gymnasiet; nationella prov; betyg; likvärdighet; fenomenologi;

    Sammanfattning : The aim of this study is to contribute to greater knowledge of the basis on which teachers award grades and how they view the national test. Five upper secondary school teachers of Swedish were asked in semi-structured interviews to say what significance they ascribe to the national test in general, what reasons they can see to explain why the course grade differs from the test grade, how they reasoned when they awarded a course grade that differed from the grade on the national test, and how they view a strengthened and clearer relationship between national tests and course grades in order to increase equivalence in Swedish schools. LÄS MER