Sökning: "Bibeln och skönlitteratur"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Bibeln och skönlitteratur.
1. Gestaltningar av lidandets problem : En komparativ studie av William Paul Youngs Ödehuset och Jobs bok
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Teologiska institutionenSammanfattning : I denna uppsats analyseras två olika böcker. Ödehuset är skriven utifrån ett evangeliskt kristet perspektiv och är en modern roman, medan Jobs Bok tillhör den hebreiska Bibeln och är en gammal religiös urkund. LÄS MER
2. I faktakunskapens tidevarv : Hur läsning av skönlitteraturen kan brygga utbildning och bildning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/ReligionsvetenskapSammanfattning : Denna studie syftar att undersöka om arbete med skönlitteratur och skilda läsarter i religionskunskapsundervisningen kan uppfylla både utbildnings- som bildningsmål. Genom textanalys har tre textbidrag undersökts och tolkats. LÄS MER
3. Tjänarinnornas berättelser : En studie om intertextualitet i Margaret Atwoods Tjänarinnans berättelse
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Gamla testamentets exegetikSammanfattning : Margaret Atwoods dystopiska roman Tjänarinnans berättelse (The Handmaid’s Tale) från år 1985 fick åter uppmärksamhet år 2017 när teveseriens första säsong, baserad på romanen, hade premiär. I berättelsen skildras tjänarinnan Offreds liv i republiken Gilead, före detta USA, där infertilitet är ett av de stora problemen. LÄS MER
4. Bibliska motiv i Harry Potter and the Deathly Hallows : En intertextuell undersökning
Kandidat-uppsats, Enskilda Högskolan Stockholm/Avdelningen för religionsvetenskap och teologiSammanfattning : Populärkultur uppstår inte i ett vakuum. Det är inte konstigt att västerländsk populärkultur hämtar inspiration från Bibeln och västerländsk kristen kultur. Bokserien om Harry Potter tycks vara ett sådant exempel. Jag är intresserad av det intertextuella mötet mellan Harry Potter-böckerna och Bibeln. LÄS MER
5. Som en spegel av sig själv : Ickepedagogiska texters användning i gymnasieskolans religionskunskapsundervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att undersöka vilka ickepedagogiska texter som används i gymnasieskolans religionsundervisning samt i vilket syfte lärarna väljer att använda dem. Med begreppet ”ickepedagogiska texter” menas texter som inte, som läroböcker och skrivna i pedagogiskt syfte, utan mer autentiska texter som exempelvis artiklar, urkunder, prosa och lyrik. LÄS MER