Sökning: "Bibliotek textanalys"

Visar resultat 1 - 5 av 40 uppsatser innehållade orden Bibliotek textanalys.

  1. 1. "Tänk om jag får bli en delfin i nästa liv!" : en läromedelsanalys i religion med fokus på årskurs 1-3

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emelie Hägglund; Matilda Alstéus; [2022]
    Nyckelord :religionsundervisning; läromedel; Grimmitt; Jackson; Kjeldsen; religionsdidaktik; lära om; lära av;

    Sammanfattning : Religionsämnet är komplext och undervisas till stor del med hjälp av textböcker för de yngre eleverna. Därför analyseras två läromedel i religionsundervisning i årskurs 1–3 i studien. LÄS MER

  2. 2. Hållbart och digitaliserat : Policyimperativ inom biblioteksväsendet

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Joakim Bröms; [2022]
    Nyckelord :Agenda 2030; hållbar utveckling; digitalisering; bibliotek; policyimperativ; demokrati; åsiktsfrihet; textanalys;

    Sammanfattning : Since the launch of United Nations Agenda 2030, sustainable development has been a goal of the Swedish government. Furthermore, Sweden has vowed to be second to none in taking advantage of the potential benefits of digital technology. LÄS MER

  3. 3. ”Man måste ju börja någonstans” : En fallstudie av Upplands Väsby biblioteks arbete med de nationella minoriteterna

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Biblioteks- och informationsvetenskap

    Författare :Linda Öberg; [2022]
    Nyckelord :National minorities; Public libraries; Minority languages; Ethnic minorities; Libraries and society; Minority politics; Nationella minoriteter; Folkbibliotek; Minoritetsspråk; Etniska minoriteter; Bibliotek och samhälle; Minoritetspolitik;

    Sammanfattning : Problemformulering och syfte: Syftet med denna studie är att undersöka hur de nationella minoriteterna synliggörs på ett svenskt folkbibliotek samt hur bibliotekets arbete kan förstås utifrån R. David Lankes teoretiska ramverk för The New Librarianship. LÄS MER

  4. 4. Bilderboken ur ett genusperspektiv : En genusinriktad litteraturstudie av fem barnböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Josefin Gustafsson; [2022]
    Nyckelord :Gender; gender perspective; picture book; children s literature; preschool; gender stereotypes; Genus; kön; genusperspektiv; bilderbok; barnlitteratur; förskola; könsstereotyper;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att undersöka hur perspektivet på genus reproduceras i barnböcker utifrån hur bilderböckernas karaktärer framställs i text och bild. Vilka konsekvenser detta kan få i förskolans arbete med att bryta stereotypa könsmönster och roller. LÄS MER

  5. 5. Genus i bilderböcker : En genusteoretisk textanalys av tio populära bilderböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Caroline Olsson; Caroline Grimfjord; [2021]
    Nyckelord :Children´s literature; gender; picture books; stereotypes; text analysis; Barnlitteratur; bilderböcker; genus; stereotyper; textanalys;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur genus framställs i tio utvalda bilderböcker. Urvalet av de böcker som analyserats, skedde genom att två bibliotek tog fram information kring vilka de mest utlånade bilderböckerna år 2020 var bland barn i åldern 3–6 år, relaterat till de äldre barnen i förskolan. LÄS MER