Sökning: "Bibliotek"

Visar resultat 1 - 5 av 2331 uppsatser innehållade ordet Bibliotek.

  1. 1. Clover Cooked

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för data- och informationsteknik

    Författare :William Albertsson; Eric Bergdahl; Joar Granström; Emanuel Olaison; Alexandra Parkegren; Pontus Sundqvist; [2021-09-14]
    Nyckelord :kollaborativ matlagning; mobilapplikation; projektplaneringsproblem; matlagningsapplikation; interaktionsdesign;

    Sammanfattning : Tänk om kollaborativ matlagning kunde vara roligare, enklare och mer effektivt.Detta projekt ämnar, genom att implementera en uppgiftsfördelande matlagningsapplikation, att utforska hur detta kan hjälpa människor i kollaborativ matlagning. Utvecklingen skedde iterativt med hjälp av användartestning för att förbättrafunktionaliteten. LÄS MER

  2. 2. Lämning i förskolan : Anknytningsteoretiska perspektiv på pedagogers bemötande gentemot barnen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT; Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Elin Kängström; Linnéa Josefsson; [2021]
    Nyckelord :lämning; anknytning; förskola; yngre barn;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING Studien behandlar ämnet anknytning utifrån ett förskoleperspektiv med fokus på pedagogers bemötande gentemot barnen i samband med lämningen på förskolan. Det som studeras är vad i pedagogernas bemötande som kan gynna en trygg anknytningsrelation mellan pedagog och barn. LÄS MER

  3. 3. Modersmålets värde i förskolan : förskollärares perspektiv på barns modersmål

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT; Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Olga Mykhaylova; Jenny Karlsson; [2021]
    Nyckelord :modersmål; förskola;

    Sammanfattning : Sammanfattning Studien behandlar barns modersmål som är viktigt för barns språkutveckling och identitetsutveckling. De inställningar pedagoger har till modersmål påverkar dess användning på förskolan. LÄS MER

  4. 4. Läsningens kön : barns läsning i relation till genus och normer

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Emmie Tiberg; Louise Trulsson; [2021]
    Nyckelord :Läsning; Barn; Genus; Bibliotek; Normer; Vuxenstöd;

    Sammanfattning : This study centers around the way society’s gender norms affect the way children read and their reading habits. Reading is important for people to become functional members of a democratic society as it acts as the foundation for high levels of information literacy. LÄS MER

  5. 5. Förskollärares förhållningssätt och arbete med barns flerspråkighet : i ett pedagogiskt och samhällsperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Etsegenet Ditta; [2021]
    Nyckelord :flerspråkighet; undervisning; utveckling; språk; syn; stöd; modersmål;

    Sammanfattning : Denna studie baseras på tre intervjuer med tre erfarna förskollärare som delar med sig av sina upplevelser och kunskaper kring att arbeta med flerspråkiga barn. Studien diskuterar flerspråkighet ur olika synvinklar och behandlar ämnet flerspråkighet från både ett samhälls och pedagogiskt perspektiv. LÄS MER