Sökning: "Biblioteks- och informationsvetenskap"
Visar resultat 16 - 20 av 1823 uppsatser innehållade orden Biblioteks- och informationsvetenskap.
16. Som man frågar får man svar : Nedslag i ansökningar till Kulturrådets bidrag Stärkta bibliotek från Stockholm och Dalarna 2018–2022
Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABMSammanfattning : This study examines a selection of library grant applications submitted to the Swedish Arts Council from two regions, Stockholm and Dalarna, during the period of 2018-2022. Employing content and document analysis, the essay investigates how the 20 applications for library grants address questions related to local needs, norm criticism, accessibility, and long-term impact. LÄS MER
17. ”Deras oegennyttiga hängifvenhet” : En dokumentstudie om bibliotek, bibliotekarier och kvinnor i arbetslivet mellan 1859–1913
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Biblioteks- och informationsvetenskapSammanfattning : Syftet med studien är att med intresse för könssegregering undersöka diskurser om bibliotek, bibliotekarier ochkvinnors roll inom arbetslivet. Empirin för studien är dokument publicerade inom tidsperioden 1850-talet till 1910-talet och som berör uppsatsens teman. LÄS MER
18. Judendom och judar i bibliografiska klassifikationssystem : En hermeneutisk studie om representation
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Biblioteks- och informationsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie är att beskriva hur judendom och judar klassificeras i tre bibliografiska klassifikationssystem som används på svenska bibliotek. De valda systemen är Dewey Decimal klassifikationssystemet (DDK), Klassifikationssystemet för svenska bibliotek (SAB) och Judiska biblioteks klassifikationssystem (Stockholmssystemet). LÄS MER
19. Makerspace med mål och mening : En fallstudie av makerspaceverksamhet i ett skolbibliotek
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Biblioteks- och informationsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka ett makerspace i en svensk gymnasieskola och hur användningen av makerspace i skolan kan förstås utifrån Ernesto Laclaus och Chantal Mouffes diskursteoretiska ramverk. Det finns en spänning mellan makerspace ursprungliga idé som handlar om öppenhet, delad kunskap, utforskande och nyfikenhet och mer entreprenöriella syften som tagit allt större plats i förekomsten av makerspaces idag. LÄS MER
20. ”Ett kompakt litterärt mörker” : En kvalitativ innehållsanalys av det offentliga mottagandet av litteraturtypen feelbad
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : This study aims to look at the public reception of the literary form called feelbad. The empirical material is a selection of digital and printed documents and the method used is qualitative content analysis. Feelbad is a literary form which does not have a clear definition but is however used by both regular and professional readers. LÄS MER